برگشت هیدروسل

هیدروسل چیست؟

به تجمع مایعات در کیسه بیضه هیدروسل گفته می شود.
در بیشتر موارد مایعات در یک طرف بیضه جمع می شوند اما گاهی اوقات در هر دو طرف بیضه تشکیل می شوند.
بیضه توسط یک بافت نرم و محافظت کننده احاطه شده است این کیسه بافت لغزنده ای را تولید می کند که باعث حرکت آزادانه ی بیضه درون‌ کیسه می شود.
مایع اضافی به درون سیاهرگ های کیسه بیضه تخلیه می شود. در صورتی که تعادل بین مقدار مایع تولید شده و مایع تخلیه شده تغییر کند، مقداری مایع به عنوان یک هیدروسل تجمع می کند.
در بیشتر موارد هیدروسل دلیلی مشخص و ضرر خاصی ندارد و می توان آن را همان گونه رها کرد.
در صورت نیاز، اغلب عمل هیدروسل می تواند مشکل را برطرف کند. در تعداد اندکی از موارد، هیدروسل در اثر یک مشکل زمینه ای در بیضه به وجود می آید.

برگشت هیدروسل

عوارض هیدروسل

بیماری هیدروسل خطرناک نیست و معمولا بر باروری تاثیر نمی گذارد.
اما ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود.

بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از:

عفونت یا سرطان بیضه: در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم کاهش یابد.

فتق مغبنی: اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

انواع هیدروسل

هیدروسل مرتبط: زمانی اتفاق می افتد که کیسه ی اطراف بیضه بسته نباشد و مایع درون آن به بیرون جریان یابد.

هیدروسل غیر مرتبط: هیدروسل غیر مرتبط زمانی اتفاق می افتد که کیسه ی اطراف بیضه بسته شده باشد ولی بدن شما مایع را نمی تواند جذب کند.

هیدروسل مانند یک بادکنک کوچک و پر از مایع در کیسه بیضه قرار دارد این هیدروسل نرم است و در مقابل بیضه قرار می گیرد.
اندازه ی هیدروسل ها متفاوت است.
هیدروسل های بزرگ بیشتر در سالمندان دیده می شود که تورم کیسه بیضه خود را به دکتر نشان نداده اند.
این تجمعات عمدتا بدون درد هستند اما اگر هیدروسل شما بسیار بزرگ باشد ممکن است برای راه رفتن و فعالیت جنسی تان ایجاد مشکل کند.

چه چیزی سبب برگشت هیدروسل می شود؟

هیدروسل بیشتر در افراد بالای ۴۰سال شیوع دارد.
علت به وجود آمدن هیدروسل ها در بیشتر موارد مشخص نیست اما گاهی اوقات به دلیل مشکل داشتن یکی از بیضه ها اتفاق می افتد این مشکل می تواند عفونت، التهاب، آسیب، وجود تومور در بیضه باشد که باعث جمع شدن مایع و تشکیل یک هیدروسل می شود.

آزمایش هیدروسل

در این آزمایش پزشک بیضه های فرد را معاینه می کند یک نور به کیسه ی بیضه می تاباند این نور به تشخیص تجمع مایعات کمک میکند.
اگر هیدروسل بزرگ باشد و پزشک نتواند بیضه فرد را به درستی معاینه کند مایع درون کیسه ی بیضه توسط یک سوزن سرنگ تخلیه می‌شود اما در ابتدا به وسیله ی یک بی حس کننده از به‌ وجود آمدن درد جلوگیری می کنند.
در برخی موارد هم‌انجام سونوگرافی از بیضه ها پیشنهاد میشود.

روش درمان هیدروسل

رها کردن آن یکی از گزینه های درمان است اما در صورت بزرگ شدن و مشکل ساز شدن هیدروسل می‌توان از روشهای زیر استفاده کرد.

جراحی هیدروسل

عمل جراحی هیدروسل در مشهد در صورتی انجام می شود که هیدروسل بزرگ و ناراحت‌کننده شده باشد این عمل شامل یک برش کوچک بر روی کیسه بیضه و یا دیواره ی ناحیه ی پایینی شکم است. در این جراحی مایع اطراف بیضه ها تخلیه می شود و مسیر بین شکم و کیسه بیضه بسته می شود تا مایع دوباره تجمع نکند.
این جراحی یک عمل کوچک و‌یک روزه است و‌نیاز به بستری شدن ندارد و بازگشت هیدروسل در این عمل بسیار نادر است.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی، تزریق یک محلول جهت جلوگیری از بازگشت هیدروسل پس از تخلیه آن می باشد.
این فرایند در صورتی که انجام جراحی برای فرد مناسب نباشد انجام این روش به او توصیه شود.

هیدروسل در کودکان و درمان آن

گاهی ممکن است نوزاد با هیدروسل متولد شود علت ایجاد هیدروسل در نوزاد ممکن است به دلیل سندروم نفروتیک و پیچ خوردگی بیضه باشد.
هیدروسل در کودکان نگران کننده نیست و در بیشتر مواقع خود به خود برطرف می شود تنها در صورتی نیاز به عمل جراحی است که هیدروسل از نوع غیر مرتبط باشد.

بعد از عمل هیدروسل بیضه چه باید کرد؟

• استفاده از محافظ بیضه
  • تعویض هفتگی پانسمان