علائم و روش های درمان سرطان بیضه

📌علائم سرطان بیضه

علائم ونشانه‌های سرطان بیضه عبارتند از:

توده یا بزرگ شدن هرکدام از بیضه ها
احساس سنگینی در کیسه بیضه
درد مبهم در شکم یا کشاله ران
جمع شدن ناگهانی مایع در کیسه بیضه
درد یا ناراحتی در بیضه،یا کیسه بیضه
بزرگ شدن یا حساسیت پستان‌ها
کمردرد
سرطان معمولاً فقط یک بیضه را درگیر می‌کند

⚕️روش های درمان سرطان بیضه،به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل نوع تومور، مرحله تومور،وضعیت کلی سلامت جسمانی شما، و ترجیح شما برای انتخاب روش درمان می باشد

📍جراحی سرطان بیضه

جراحی برای برداشتن بیضه(رادیکال اینگوئینال ارکیکتومی) درمان اولیه و اصلی همه انواع سرطان بیضه در هر مرحله ای است. برای برداشتن بیضه،جراح یک برش در ناحیه کشاله ران ( که به آن ناحیه اینگوئینال می گویند ) ایجاد کرده و بیضه را از طریق شکاف بوجود آمده خارج می کند و در صورت تمایل شما می تواند یک بیضه مصنوعی جایگزین آن کند.
جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی ( برداشتن غدد لنفاوی خلف صفاق یا RPLND ) از طریق ایجاد برشی بر روی شکم انجام می شود. در این روش جراحی،جراح مراقب است تا از آسیب به عصب های اطراف غدد لنفاوی پرهیز کند، اما در برخی موارد آسیب به اعصاب اجتناب ناپذیر است. آسیب عصبی می تواند باعث بروز اشکال در انزال شود،اما در ایجاد نعوظ مشکلی رخ نمی دهد

اگر جراحی تنها درمان سرطان بیضه برای شما در نظر گرفته شود،یک برنامه زمان بندی شده برای پیگیری بیماری از طرف پزشک به شما ارائه خواهد شد.این برنامه پیگیری زمانبندی شده، درچند سال اول هر چند ماه انجام می شود و در سال های بعد فواصل آن بیشتر خواهد شد و شامل آزمایش خون،سی تی اسکن و دیگر روش های تشخیصی برای پایش علائم عود احتمالی سرطان می باشد.

📍جراحی لاپاراسکوپیک

در برخی موارد، جراح می تواند با ایجاد برش های پوستی بسیار کوچک بر روی شکم و به کار گیری یک لاپاراسکوپ(یا ابزار جراحی دیگر) گره های لنفی را خارج کند. لاپاراسکوپ یک لوله باریک و دارای دوربین در انتهای خود می باشد که مشاهده درون حفره شکم را برای پزشکان ممکن می سازد.در طول مدت این فرایند،دستان جراح در بدن بیمار وارد نمی شوند.

در جراحی لاپاراسکوپیک بیمار پس از بیهوش شدن به پهلوی خود برگردانده شده و چندین برش کوچک بر روی شکم او ایجاد می شود. لاپاراسکوپ و ابزار های جراحی جهت خارج کردن گره های لنفی از طریق برش ها وارد می شوند. پس از آن برش ها بخیه شده و بیمار به هوش می آید.

📍برداشتن غدد لنفاوی خلف صفاق (RPLND)

بسته به نوع و مرحله سرطان، امکان دارد گره های لنفی اطراف عروق خونی بزرگ (آئورت و بزرگ سیاهرگ زیرین) در پشت حفره شکم همزمان با فرایند ارکیکتومی یا در یک جراحی دیگر برداشته شوند. برداشتن گره های لنفی در تمامی مبتلایان به سرطان بیضه الزامی نیست. به همین دلیل در میان گذاشتن این موضوع و گزینه های درمانی دیگر با پزشک اهمیت دارد. این جراحی یک فرایند زمان بر و پیچیده است. در اغلب موارد، جهت برداشتن گره های لنفی یک برش بزرگ در میانه شکم ایجاد می شود. فرایند RPLND باید توسط جراحی انجام شود که این فرایند را به صورت متداول انجام می دهد. تجربه عامل مهمی در موفقیت این عمل می باشد.

📍پرتو درمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای با انرژی بالا مانند اشعه ایکس استفاده می شود تا سلول های سرطانی را بکشد. در طول پرتودرمانی، شما بر روی یک تخت خوابیده و یک ماشین بزرگ اطراف بدن شما حرکت می کند، و اشعه پرانرژی به طور دقیق به سمت بافت مورد نظر هدف گذاری می شود. پرتو درمانی روشی است که در برخی بیماران با سرطان بیضه از نوع سمینوما انتخاب می شود. پرتو درمانی ممکن است بعد از برداشتن بیضه برای شما توصیه شود.

📍شیمی درمانی

شیمی درمانی به استفاده از دارو ها جهت درمان سرطان گفته می شود. این دارو ها می توانند به صورت قرص بلعیده شده یا به وسیله سرنگ به یک ورید یا عضله تزریق شوند. در درمان سرطان بیضه، دارو های شیمی درمانی معمولا به صورت درون وریدی هستند. شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است.

این یعنی دارو در سرتاسر بدن انتشار می یابد تا به سلول های سرطانی رسیده و آن ها را از بین برد. برخی سلول های سرطانی را از تومور اصلی جدا شده و به گره های لنفی یا دیگر اعضای بدن می روند که دارو های شیمی درمانی این موارد را نیز نابود می کنند. اغلب هنگامی از شیمی درمانی استفاده می شود که سرطان به بیرون از ناحیه بیضه انتشار یافته است. علاوه بر آن، پس از تخلیه بیضه با هدف کاهش احتمال بازگشت سرطان از این دارو ها استفاده می شود. شیمی درمانی در سرطان های محدود به ناحیه بیضه استفاده نمی شود.

سوال خود را مطرح کنید :