عفونت کلیه نیازمند مراقبت های بهداشتی فوری است. در صورتی که این عفونت به خوبی درمان نشود، می‌تواند آسیبی دائمی به کلیه ها وارد کند یا باعث ورود باکتری ها به جریان خون شود و موجب عفونتی مرگبار شود.

در طی درمان عفونت کلیه که معمولاً شامل مصرف آنتی بیوتیک هاست، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بستری شوید.

نشانه‌ ها و علایم عفونت کلیه :

• لرز
  • درد در ناحیه ی پشت، پهلو یا کشاله ی ران
  • درد شکمی
  • تعجیل مداوم در ادرار کردن به محض احساس نیاز به دفع
  • احساس سوزش یا درد در هنگام دفع ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • وجود چرک یا خون در ادرار
  • بدبو یا کدر بودن ادرار

زمان مراجعه به پزشک :

اگر علائم نگران کننده ای در خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر برای عفونت مجرای ادراری تحت درمان قرار دارید ولی بهبودی‌ ای در علایم خود مشاهده نمی کنید، با پزشک صحبت کنید.

عفونت شدید کلیه می تواند عوارض ثانویه ی مرگباری به دنبال داشته باشد. در صورتی که در خود علائم عفونت کلیه به همراه ادرار خونی، حالت تهوع و استفراغ مشاهده کردید، فوراً خودتان را به پزشک نشان دهید.

علل عفونت :

باکتری‌ هایی که از طریق لوله‌ی خارج کننده ی ادرار از بدن (میزراه) وارد بدن شده اند، می توانند تکثیر شوند و به کلیه ها بروند. این شایع ترین علت عفونت کلیه است.

عفونت های باکتریایی در هر نقطه از بدن (مثلاً عفونت یک مفصل مصنوعی یا دریچه ی قلبی) می توانند وارد جریان خون شده و به کلیه ها بروند؛ گرچه در این حالت احتمال عفونت کلیه اندک است ولی غیرممکن نیست.

در موارد نادر عفونت کلیه در نتیجه ی جراحی کلیه ایجاد می شود.