علل، تشخیص و درمان درد بیضه قسمت اول

درد بیضه چیست ؟

احتمالا عده ای از آقایان هستند که دوست ندارند در مورد درد بیضه صحبت کنند، اما طبیعی است که در برخی از مواقع زندگی، دچار درد در بیضه و یا کشاله ران خود شوند که همین دلیل موجب ملاقات بسیاری از مردان با یک متخصص اورولوژی می گردد.
درد بیضه اورکیالژی نامیده می شود و درد طولانی مدت بیضه است که در مردان در هر سنی، از نوجوانان تا افراد مسن دیده می شود و علل آن از تروما گرفته تا التهاب و نگرانی های جدی تر می باشد؛ موارد بسیاری نیز به دلایل نامعلوم اتفاق می افتد.

علل شایع درد بیضه

متخصصان تصور می کنند که علت درد مزمن بیضه در ۵۰ درصد از مردان ناشناخته است. هرچند موارد بسیاری می تواند عامل این نوع ناراحتی باشد.
عنوان شناخته شده اورکیالژی مزمن، درواقع درد متناوب یا ثابت بیضه است که سه ماه یا بیشتر طول می کشد. اکثراً پزشکان بر این تصورند که چنین دردی ناشی از اعصاب تحریک شده، عضله کشاله ران کشیده شده یا اسپاسم کف لگن است، اما این موارد قابل تأیید نیست.
معمولاً مواردی که علت آن شناسایی شده باشد عوامل شایع زیر است و درد بیضه در مردان با این نگرانی ها دیده می شود:

اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت به التهاب اپیدیدیمیس برمی گردد، مجرایی که در قسمت پشت بیضه قرار دارد. در کنار درد بیضه، اپیدیدیمیت منجر به تورم بیضه و در موارد شدید اما نادر، موجب تب و لرز می شود. در اکثر مواقع، اپیدیدیمیت ناشی از عفونت ادراری یا بیماری مقاربتی است، اما احتمال دارد در نتیجه تروما یا یک وضعیت خود ایمنی نیز باشد.

ضربه

معمولاً ضربه به بیضه خفیف است، به همین دليل باعث ایجاد صدمات شدید نمی شود. مگر در اثر ضربات مستقیم به بیضه که آسیب دیدگی عضله ایجاد می گردد.

فتق کشاله ران یا باد فتق

امکان دارد درد بیضه زمانی عارض شود که بخشی از روده بیرون زده باشد( باد فتق) و به همراه بیضه ها داخل کیسه بیضه قرار گیرد. ممکن است تنها در صورت سرفه یا بلند کردن چیزی سنگین، فتق اینوژینال به عنوان برآمدگی کشاله ران مشاهده گردد.

پس از جراحی وازکتومی

امکان دارد بعد از عمل وازکتومی، فرد متوجه استحکام و توده ای درون اپیدیدیمیس (به نام اپیدیدیمیت احتقانی) یا گره دردناکی به نام گرانولوم اسپرم شود که این امر بیانگر نشت اسپرم در بیضه است و هر دو حالت می تواند سبب ناراحتی شود. احتمالاً گرفتگی عصب بعد از جراحی وازکتومی نیز موجب درد بیضه شود.

تورم حاد کیسه بیضه

عده ای از آقایان دچار تورم بدون درد در کیسه بیضه می شوند که دلیل مشخص یا علائم دیگری ندارند و معمولاً این حالت طی دو تا سه روز مراقبت های حفاظت شده مثل بالا بردن کیسه بیضه و مصرف داروی ضد التهابی به تنهایی رفع می شود.

پس از جراحی وازکتومی

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یا پیچش بیضه و یا تورشن بیضه یک جراحی اورژانسی است که حاصل از پیچ خوردگی نخاع-ساختاری که اعصاب را به سمت بیضه ها منتقل می کند- می باشد. این پیچش منجر به بروز ناگهانی درد یک طرفه، شدید بیضه و تورم به همراه تهوع و استفراغ می گردد. پیچ خوردگی بیضه ها در هر سنی احتمال دارد اتفاق بیفتد اما در نوزادان و پسران جوان شایع تر است.

علل نادر

خوشبختانه، علل جدی تر درد بیضه کمیاب و نادر است. در هر حال، متخصصان اهمیت توجه به بدن و توصیه پزشک مبنی بر بررسی بیشتر را به بیمار تذکر می دهند.

تومور

بسیاری از سرطانهای بیضه ایجاد درد نمی کنند، بلکه به عنوان گره های بدون درد یا توده وجود دارند. با این حال، احتمال دارد که تعدادی از تومورها که به سرعت در حال رشد هستند خونریزی کرده یا جریان خون به بیضه را قطع کنند، که هر دو سبب بروز درد بیضه می شوند.

قانقاریای فورنیه

قانقاریای فورنیه (Fournier’s Gangrene) یک عفونت شدید باکتریایی است که از روی دیواره شکم شروع و به درون کیسه بیضه و آلت تناسلی منتشر می شود و قانقاریا (مرگ بافت)را ایجاد می کند. این یک بیماری نادر است، اما فی نفسه تهدیدی برای بروز درد و تورم می باشد.
احتمالاً علائم دیگر شامل تاول های پوستی، کرپیتوس(احساس ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن) و علائم شوک سپتیک از جمله تب، ضربان قلب بالا و فشار خون پایین باشد. شایعترین عامل خطر برای بروز قانقاریای فورنیه، دیابت است.

جهت مطالعه قسمت دوم این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید

علل، تشخیص و درمان درد بیضه قسمت دوم

جهت انجام عمل وازکتومی در مشهد می بایست با مطب دکتر امیرحسین بشاش تماس حاصل فرمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *