مراحل انجام نوار مثانه و هزینه نوار مثانه

نوار مثانه یا تست اورودینامیک به منظور بررسی عملکرد و نتیجه ذخیره ای و تخلیه ای مثانه و مجرا از نظر عصبی و عضلانی به کار گرفته می شود که سیکل مثانه و مجرای این تست ۳۰ الی ۴۵ دقیقه زمان می برد.
نوار مثانه برای تشخیص بیمارانی که بی اختیاری ادراری یا سایر مشکلات دستگاه ادراری تحتانی دارند نیز استفاده می شود که این آزمایشات هم برای مردان و هم برای زنان قابل انجام است.

کاربرد نوار مثانه جهت بررسی موارد زیر است:

• عصب و عملکرد عضله مثانه
  • فشار اطراف و داخل مثانه
  • میزان جریان ادرار و عوامل دیگر

به کمک این آزمایشات چگونگی کارکرد مثانه، اسفنکترها و مجاری ادراری جهت ذخیره و آزاد سازی ادرار بررسی می گردد. همچنین با انجام نوار مثانه، اطلاعات بیشتری در باره چرخه ادرار و نحوه عملکرد عضلات مثانه دریافت می شود. احتمالاً پزشک از چندین آزمایش یورودینامیک برای درک بهتر شرایط شما استفاده کند.
این آزمایشات شامل یوروفلومتری و سیستومتری هستند. علائم مثانه پرکار اشاره به شرایط دیگری دارند. قسمتی از شیوه تشخیص شامل رد مشکلات احتمالی همچون عفونت ادراری یا دیابت می باشد.

نحوه انجام نوار مثانه:

جهت انجام نوار مثانه نیاز نیست که حتما ناشتا باشیم.
باید از نظر وجود عفونت ادراری فغان وناله مریض را درمان نمود. حداقل ۲۴ ساعت قبل از تست باید دارو ها و سوند فولی، قطع شده و تقویم ادراری ۲۴ ساعته نیز توسط بیمار نوشته شود.
تقویم ادراری، نسبت ساعتهای ادرار کردن و مقدار آن در هر مرتبه بر روی کاغذ است.
برای شروع تست ۲ عدد سوند بسیار باریک در مثانه و مقعد گذاشته شده و سپس به تدریج مثانه با نرمال سالین پر می شود و سوالهایی در رابطه با اولین احساس پرشدگی مثانه یا احساسهای تخلیه ادراری از بیمار پرسیده می شود که باید به درستی به آنها پاسخ دهد. پس از پرشدن کامل مثانه و نیاز شدید به ادرار کردن، از بیمار خواسته می شود که ادرار کند و با این کار موارد زیر مشخص می گردد:
حس مثانه – قابلیت حجم پذیرش مثانه – حداکثر ظرفیت مثانه – قدرت انقباضی عضلات مثانه – لرزشهای عصبی عضلانی مثانه – هماهنگی بین عضلات مثانه و دریچه خروجی مثانه و عملکرد مجرای ادراری.

نحوه انجام نوار مثانه

مواقع استفاده از نوار مثانه باهدف تشخیص بیماری:

• موارد تکرر و سوزش های ادرار مقاوم به درمان دارویی مخصوصاً زیر ۴۰ سال
  • عفونتهای عود کننده ادراری
  • بی اختیاری های ادراری
  • شک به مثانه های عصبی
  • آسیب های نخاعی
  • وجود ناهنجاریهای مادرزادی ستون فقرات کمری
  • بیماریهای عصبی و ستون فقرات از قبیل پارکینسون – MS- دیابت و دیسک مهره های کمری

امکان دارد پس از انجام تست نوار مثانه،به هنگام ادرار احساس ناراحتی یا دردی خفیف نمایید. مدت زمان این شرایط تنها باید چند ساعت باشد. حتی ممکن است به علت ورود کاتتر، مقدار کمی خون در ادرار خود نیز مشاهده کنید که با نوشیدن مقدار زیادی آب به مدت دو ساعت، به رفع و بهبودی این علائم می توان کمک کرد.
همچنین ممکن است پزشک به بیمار موارد زیر را توصیه کند:

• گرفتن دوش آب گرم
  • قرار دادن دستمال گرم و مرطوب روی دهانه مجرای ادراری
  • استفاده از مسکن های بدون نسخه در صورت لزوم.

نوار مثانه می تواند انقباض های غیرطبیعی یا اسپاسم های عضله دترسور مثانه (عضله ی احاطه کننده ی مثانه) را در هنگام پر بودن آن بررسی کند. با وجود این که احتمال دارد بیمار وارد شدن کاتتر به مجرای ادراری خود را حس کند، اما انجام این تست درد ندارد.
کاتتر، لوله ای کوچک و قابل انعطاف است که گذاشتنش در مجرای ادراری، می تواند برای بیمار ناخوشایند باشد. بنابراین از مقداری ژل لیدوکائین (بی حس کننده) می توان در حین سیتوسکوپی سرپایی یا هر گونه کاتترازیسیون مجرای ادراری استفاده نمود.

هزینه نوار عصب مثانه

با توجه به گران شدن سوند و لوازم جانبی آن، هزینه قیمت نوار مثانه درحال حاضر ۵۰۰ هزار تومان می باشد. که می بایست قیمت بروز آن را استعلام بگیرید

نکات لازم بعد از انجام تست نوار عصب مثانه

پس از تست برای بیمار به صورت روتین آنتی بیوتیک تجویز می شود .
بعد از انجام تست امکان احساس سوزش ادراری خفیف تا متوسطی وجود دارد که با نوشیدن مایعات زیاد رفع می گردد، اما چنانچه بیش از ۲۴ ساعت طول کشید یا با تب همراه شد حتماً به دکتر مربوطه تماس گرفته شود.
دفع قطراتی از خون پس از تست طبیعی است، لیکن در صورت ادامه و شدید شدن آن باید به پزشک اطلاع داده شود.

جهت انجام نوار مثانه در مشهد با شماره مطب دکتر امیرحسین بشاش تماس حاصل فرمایید. جهت دریافت نوبت از جراح کلیه و مجاری ادراری در مشهد کافیست با منشی مطب دکتر امیر حسین بشاش در تماس باشید .