انواع بیماری آلت تناسلی چیست شایع ترین بیماری های آلت تناسلی شامل مشکل نعوظ اچ پی وی و...

دو نوع اختلال اصلی اندام‌های خارجی تناسلی مردانه را درگیر می نماید . این دو عبارتند از اختلال‌های آلت تناسلی و اختلال‌های بیضه. انواع بیماری آلت تناسلی بر عملکرد جنسی و باروری مردان اثر میگذارد . مشکلات آلت، زندگی جنسی و وضعیت سلامت عمومی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد بیمار به خوبی از زندگی خود لذت ببرد. شایع‌ ترین بیماری‌ آلت تناسلی به شرح زیر است:

  •  نعوظ دائم (پریاپیسم)
  •  بیماری پیرونی
  •  بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی)
  •  کوچکی آلت
  •  سرطان آلت تناسلی
  • در صورت مواجهه با علائم زیر به متخصص اورولوژی مراجعه کنید
  •  درد، ورم یا حساسیت آلت تناسلی
  •  ترشح غیرطبیعی
  •  حساسیت پوستی توام با خارش، تاول، زخم یا برآمدگی‌های قرمز کوچک
  •  خون در ادرار یا منی
  •  نعوظ طولانی مدت 4 ساعته یا بیشتر
  •  پوست ختنه گاه آن‌قدر سفت شود که نتوان آن را حرکت داد
  • واریکوسل یک بیماری شایع در آقایان برای درمان واریکوسل در مشهد کافیست با کلینیک دکتر بشاش در تماس باشید

انواع بیماری‌ آلت تناسلی

کوچک بودن آلت بیماری شایع آلت تناسلی 

اکثر آقایان در مرحله‌ ای از زندگی خود این سوال آزارشان می‌دهد که آیا آلتشان کوچک می باشد؟ آلت کوچک آلتی است که شما یا همسرتان حس کنید که بلندی و یا قطر آن کافی نیست. تصور در مورد کوچک بودن آلت به محل زندگی شما نیز بستگی دارد.

نعوظ دائم بیماری آلت تناسلی 

پریاپیسم به نعوظ دائم و غالباً دردناکی گفته می‌شود که بیش از 4 ساعت ادامه داشته باشد. نعوظ دائم ربطی به فعالیت جنسی ندارد و پس از ارگاسم برطرف نمی‌شود. نعوظ زمانی رخ می‌دهد که خون در آلت جریان داشته باشد اما به خوبی تخلیه نشود.

بیماری پیرونی یا توده سخت روی آلت تناسلی 

به عارضه‌ی تشکیل شدن پلاک یا توده سخت روی آلت تناسلی بیماری پیرونی گفته می‌شود. پلاک معمولاً بالا یا گاهی پایین آلت به صورت لایه‌های حاوی بافت نعوظی تشکیل می‌شود. ورم و تحریک (التهاب) موضعی غالباً از علائم اولیه تشکیل پلاک است که به مرور زمان تبدیل به اسکار سخت می‌شود. پلاک سخت شده انعطاف‌پذیری را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود آلت هنگام خم شدن حین نعوظ درد بگیرد و فشار تحمل کند. بیماری پیرونی ناراحتی و اضطراب بیمار را نیز در پی دارد و میل جنسی و توانایی جنسی مرد را هنگام نزدیکی کاهش می‌دهد.

سرطان آلت

سرطان آلت گونه نادری از سرطان است که در اثر تقسیم و رشد غیرقابل کنترل سلول‌های غیرطبیعی آلت بروز می‌یابد. بعضی تومورهای غیرسرطانی خوش خیم تبدیل به سرطان آلت می‌شوند.

بالانیت یا التهاب  آلت تناسلی 

به التهاب سر آلت بالانیت گفته می‌شود که عارضه‌ای مشابه بالانوپوستیت یعنی التهاب سر آلت و پوست ختنه گاه است. قرمزی یا ورم، خارش، حساسیت پوستی، درد و ترشحات بدبو از علائم بالانیت به شمار می‌رود.

انواع بیماری‌ آلت تناسلی

بیماری پوستی آلت تناسلی

حساسیت‌های پوستی، لکه‌ها و برآمدگی‌های مختلفی روی آلت ایجاد می‌شود که اگر چه بعضی از آن‌ها نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جنسی (STIs) هستند، اما بسیاری از آن‌ها بدون خطرند.

هیپوسپادیاس یک بیماری پوستی آلت 

هیپوسپادیاس نقصی مادرزادی است. در بیماران مبتلا به این عارضه دریچه حالب (موسوم به مجرا یا مئاتوس) در نوک آلت، که ادرار و منی از راه آن از بدن خارج می‌شود، در محل مناسب قرار ندارد و به جای این که نوک آلت باشد، زیر کلاهک یا حشفه (گلانس) آلت واقع شده است.

پسوریازیس یا لکه قرمز آلت 

پسوریازیس آلت به صورت لکه‌های قرمز ضخیم با لبه‌های تیز و مشخص مشاهده می‌شود. این ناراحتی پوستی می‌تواند ارثی باشد و به ندرت جدی است.

پاپول (کورک یا جوش) مرواریدی آلت لکه‌های کوچکی با قطر یک تا سه میلی متر است که دور کلاهک یا حشفه آلت به چشم می‌خورد و عفونی نیست و نیاز به درمان نیز ندارد.

دانه‌های فوردایس

 دانه‌های کوچک بنفش یا قرمز رنگی به قطر 1 تا 5 میلی‌متر هستند که روی حشفه آلت و بدنه کیسه بیضه ایجاد می‌شوند. این عارضه پوستی بدون درد و خارش است، به صورت تک دانه یا گروه‌هایی با بیش از صد دانه دیده می‌شود.

سیفلیس یکی از بیماری‌های مقاربتی است که باکتری ترپونما پالیدوم عامل آن است. عفونت اولیه معمولاً زخم بدون درد مدور و ساده‌ای را روی آلت یا کیسه بیضه ایجاد می‌کند، اما عفونت به مرور زمان به دیگر بخش‌های بدن سرایت می‌یابد و به بسیاری از اندام‌ها آسیب می‌زند.

زگیل تناسلی برآمدگی‌ها یا زائده‌های گل کلم شکل قهوه‌ای یا سفید مایل به صورتی یا همرنگ پوست با سطح مرطوب است که معمولاً روی سر آلت و گاهی روی بدنه، کیسه بیضه، اطراف مقعد و داخل دهان و گلو ایجاد می‌شود.

تبخال تناسلی نیز نوعی بیماری منتقله جنسی است که به صورت برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگی مشاهده می‌شود که به تاول تبدیل می‌شوند و با ترکیدن این تاول‌ها زخم‌های باز و دردناکی ایجاد می‌شود. بیمار غالباً در مراحل اولیه بیماری تب می‌کند. برای درمان زگیل تناسلی در مشهد کافیست با کلینیک دکتر امیرحسین بشاش در تماس باشید .

عفونت تخمیری مردانه

حساسیت پوستی توام با خارش و سوزش قرمز رنگی در نوک آلت است که با مصرف پماد ضدقارچ غیرتجویزی درمان می‌شود.

مشکلات پوستی آلت تناسلی شامل زگیل تناسلی تبخال تناسلی

مشکلات آلت تناسلی چگونه درمان می‌شوند؟

درمان کوچکی آلت

روش‌های جراحی و غیرجراحی برای درمان کوچکی آلت وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کشنده یا پمپ، تمرین‌های مخصوص آلت و جراحی افزایش طول آلت اشاره کرد. برای آگاهی از مزایا و معایب هر روی و انتخاب بهترین درمان با متخصص اورولوژی مشورت کنید.

درمان نعوظ 

نعوظ دائم فوریتی پزشکی و درمان آن اورژانسی است، چون نعوظ طولانی در صورت درمان نشدن باعث زخم شدن آلت می‌شود و عوارض بلندمدتی مانند اختلال نعوظ را به دنبال دارد. در اکثر موارد خون با فرو کردن سوزن در کنار آلت تخلیه می‌شود. داروهای منقبض کننده عروق که جریان خون را در آلت کاهش می‌دهد نیز تجویز می‌شود. جراحی در موارد نادر به منظور جلوگیری از آسیب دیدن دائمی آلت ضرورت می‌یابد.

 درمان بیماری پیرونی

دو روش جراحی و غیرجراحی برای درمان بیماری پیرونی وجود دارد. اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند جراحی را صرفا بر روی بیمارانی انجام دهند که انحناء آلتشان آن قدر زیاد است که آمیزش را غیرممکن می‌کند.

چنانچه بیماری پیرونی توانایی مرد در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن را کاهش داده باشد، از پروتز آلت نیز استفاده می‌شود. در روش غیرجراحی دارو مستقیماً در پلاک تزریق می‌شود. درمان با لیزر نیز روشی با تهاجم حداقل است که برای باریک کردن پلاک پیرونی انجام می‌شود. برای درمان انواع بیماری های پوستی آلت تناسلی کافیست به کلینیک دکتر امیر حسین بشاش مراجعه نمایید دکتر امیرحسین بشاش یکی از بهترین جراح کلیه و مجاری ادراری در مشهد میباشند .

درمان بالانیت

داروی آنتی بیوتیک یا ضدقارچی مناسب در صورت وجود عفونت تجویز می‌شود. عمل ختنه در صورت شدید یا مستمر بودن التهاب توصیه می‌شود.

رعایت بهداشت برای مثال تمیز کردن روزانه پوست ختنه گاه و خشک کردن سر آلت از عود کردن بالانیت (التهاب کلاهک آلت) جلوگیری می‌کند.

درمان هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس با جراحی درمان می‌شود. هدف از جراحی صاف و طبیعی کردن آلت به گونه‌ای است که مجرای خروج ادرار در انتها یا نزدیک نوک آن قرار داشته باشد.

جراح ترجیح می‌دهد جراحی هیپوسپادیاس را پس از زایمان و در غیر این صورت بر روی نوزادان سالم 6 تا 12 ماهه انجام دهد.

البته درمان این عارضه در هر سنی و حتی در دوره بزرگسالی ممکن است. اگر آلت کوچک باشد، متخصص اورولوژی در مشهد پیشنهاد می‌دهد که درمان با هورمون مردانه تستوسترون قبل از جراحی انجام شود.

جهت درمان هرگونه بیماری می بایست به یک اورولوژی مراجعه نمایید و یا حتی برای جراحی پروستات در مشهد می توانید از آقای دکتر امیرحسین بشاش مشاوره بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *