سرطان مثانه

اگر بخواهید درباره سرطان مثانه بدانید ابتدا نیاز است که با مثانه و نحوه عملکردش آشنا بشوید همانطور که میدانید مثانه عضوی از بدن شما است که وظیفه جمع آوری،  نگهداری و تخلیه ادرار را برعهده دارد. دیواره  مثانه عضلانی بوده و قابل انعطاف میباشد ؛همچنین مثانه قابلیت نگهداری ادرار را دارد که جهت نگهداری ادرار بایستی دیواره مثانه کشیده شود و جهت تخلیه آن عضلات دیواره منقبض شده و در نهایت ادرار از مثانه خارج خواهد شد.در ادامه به توضیح و شرح انواع این نوع خواهیم پرداخت که به سه دسته تقسیم میشوند.

سرطان مثانه

نوع اول در سلول های انتقالی میباشد که این سلول ها در زمان ایجاد کشیدگی دیواره مثانه تغییر شکل داده و آسیب نمیبینند.

نوع دوم مربوط به سلول های سنگفرشی میشود که به دنبال عفونت های طولانی مدت تحریک مثانه سرطان سلول های سنگفرشی نازک ایجاد خواهد شد.

حالت سوم  آدنوکارسینوم نام دارد که پس از التهاب و تحریک طولانی مدت سلول های غده ای که وظیفه ترشح مخاط را عهده دار هستند این نوع از سرطان به وجود خواهد آمد.

توجه داشته باشید که اکثر سرطان های مثانه از اپی تلوم انتقالی آغاز میشود ؛همچنین  بر اساس پیشرفت سرطان در دیواره مثانه شما دو نوع از سرطان را با نام های تهاجمی و غیر تهاجمی در پایین شرح خواهیم داد.

شرح هر یک از انواع این سرطان

-مورد اول سرطان تهاجمی میباشد که این نوع از تومور مثانه  به لایه های عمیق تری رشد داشته به همین علت درمان سخت تری دارد و احتمال شیوع سرطان در بدن بیمار بسیار زیاد خواهد بود.

-حالت بعدی سرطان غیر تهاجمی می باشد که تومور های سرطانی در لایه داختلی مثانه رشد داشته اند یعنی در لایه ای از سلول های اپیتیلوم انتقالی سرطان ایجاد شده.

از علائم این سرطان  میتوان به خون در ادرار،ادرار دردناک ،خود ادراری ،تکرر ادرار،درد در ناحیه شکم،کمر درد اشاره داشت.

توجه داشته باشید علائمی همچون خستگی و از دست دادن وزن میتوانند نشان دهنده پیشرفت این بیماری در بدن بیمار باشند.

اگر بخواهیم از اصلی ترین دلیل افزایش آمار ابتلا به این بیماری را نام ببریم قطعا سیگار از مهم ترین دلایل این نوع از تومورها در مثانه خواهد بود

درصورتی که شما با علائم بالا مواجه شدید حتما به پزشک متخصص مراجع کنید برای تشخیص بیماری شما پزشک از راه های زیر استفاده خواهد کرد.

آنالیز ادرار،معاینه داخلی،سیستوسکپی،بیوسی،سی تی اسکن واشعه ایکس را هایی جهت تشخیص بیماری شما خواهند بود.

شرح هر یک از انواع این سرطان

راه های پیشگیری از سرطان مثانه

در واقع راه های پیشگیری سرطان مثانه مطابق همان راه هاییست که برای تمامی سرطان ها اعلام می شود که جهت یاداوری مجدد در ادامه ذکر شده است.

-دوری از دود سیگار

-ترک عادت سیگار کشیدن