ابتدا انواع سیتوسکپی را برای شما شرح خواهیم داد که شامل سیتوسکپی قدیمی با نام سیتوسکوپ رژید یا غیر قابل انعطاف و سیتوسکوپ فلکسیبل یا منعطف که نسل جدید سیتوسکوپ ها میباشد.

در قدیم که سیتوسکوپ ها رژید رواج داشته بایستی حتما در اتاق عمل با بیهوشی عمومی،سیتوسکوپی انجام می پذیره اما نسل جدید سیتوسکوپ های فلکسیبل که منعطف هستند و لوله باریک تری دارند و یک بار مصرف میباشند با بی حسی موضعی و بدون درد در مطب دکتر قابل انجام است لازم به ذکر است که احتمال عفونت با سیتوسکوپ فلکسیبل به علت یکبار مصرف بودن آن بسیار کم شده است.

کاربرد سیستوسکپی

سیتوسکوپی در آقایان و بانوان کاربرد های متفاوتی دارد که در اینجا به چند نمونه اشاره خواهیم داشت.

در آقایان جهت خارج کردن سنگ مثانه و لوله دبل جی تزریق ماده حاجب داخل حالب بررسی تنگی مجاری ادرار و تشخیص زیگیل های تناسلی ،بزرگی پروستات ،توده مثانه ،عفونت ادراری و..

در بانوان جهت تشخیص تومور های مثانه ،عفونتهای مکرر ادرار،بیماری های التهابی مثانه و..میباشد.

کاربرد سیستوسکپی

مراقبت های قبل از مراجعه به پزشک

همچنین در بسیاری از موارد تک دز آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت تزریق شده و یا بیمار به صورت خوراکی مصرف میکند.

مراجعه به پزشک آندرولوژی

بعد از مراجعه به مطب متخصص اندواورولوژی با بی حسی موضعی و بدون درد سیتوسکپی برای شما انجام خواهد داد که به علت منعطف بودن سیتوسکوپ امکان تصویر برداری و فیلم برداری از داخل مثانه میباشد.

از جمله عوارض سیتوسکوپی رژید میتوان به خون در ادرار و عفونت احتباس ادراری اشاره کرد و در موارد نادری پارگی مثانه گزارش شده است.

آندوسکوپی و سیستوسکوپی مثانه توسط دکتر امیرحسین بشاش در مطب انجام می شود.

مراقبت های بعدی

به علائم زیر توجه داشته باشید تا در صورت بروز سریعا به پزشک مراجعه کنید

همچنین توجه داشته باشید که تب پس از انجام سیتوسکوپی از علائم عفونت ادراری است

بعد از سیتوسکپی حتما از مایعات استفاده کنید و با تجویز پزشک میتوانید مسکن ماگزیمیم استفاده کنید و جهت رفع سوزش میتوانید با توضیح و دستور پزشک از لگن آب گرم استفاده نمایید.