نشانه ها و علائم ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی در آقایان مشکل شایعی خصوصا در سنین بالا می باشد. هرچند در سنین جوانی هم گاهی فرد دچار این مشکل می شود ولی در سنین جوانی بیشتر زمینه روانی دارد و مشکل ساختاری و ارگانیک نمی باشد. در نتیجه درمان ناتوانی جنسی جوانان بیشتر معطوف به پیدا کردن زمینه عصبی و حل آن مشکل می باشد. اما در سنین بالا معمولا علت ناتوانی جنسی، مشکلات زمینه ای مثل دیابت و چربی خون و مشکلات عروقی است و نیازمند بررسی کامل می باشد. نشانه ها و علائم ناتوانی جنسی

نشانه ها و علائم ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی اصولا در دو شکل خود را نشان می دهد.

  • اختلال نعوظ – اختلال نعوظ هم عموما بر اثر کاهش خونرسانی به آلت تناسلی و مشکلات عروقی است و درمان خاص خود را می طلبد.
  • کاهش میل جنسی(لیبیدو) – کاهش میل جنسی هم می تواند زمینه روحی و افسردگی داشته باشد و هم بر اثر کاهش هورمون های جنسی فرد باشد.

در مجموع باید ذکر کنیم که تمام این مشکلات جنسی با روشهای مختلف قابل درمان است و تقریبا مشکل غیر قابل درمانی در این حوزه نداریم. همچنین هیچ سنی برای پایان روابط جنسی در آقایان وجود ندارد و اینکه از سن خاصی فرد اظهار کند که از ما گذشته است اشتباه است چرا که در فلسفه خلقت هم بین مرد و زن در این زمینه تفاوت وجود دارد و هورمون جنسی آقایان حتی در سنین بالای 100 هم ترشح میشود و این نیاز را در فرد ایجاد میکند. فقط کافیست برای ناتوانی جنسی خود به اورولوژیست خوب مراجعه نمایید تا درمان مناسب را دریافت کنید.

اورولوژیست در مواجهه با چنین بیمارانی قطعا در اولین قدم شرح حال کاملی از بیمار می گیرد. نکات مهم در شرح حال بیماران سابقه:

  • عملهای جراحی
  • بیماریهای مادرزادی
  • فشارهای عصبی و روانی
  • فشارخون
  • دیابت
  • مصرف داروهای مختلف
  • چربی خون

اختلال نعوظ

تمام این موارد به نوعی فرد را مستعد اختلال نعوظ می نمایند. در ادامه با معاینه بیمار خصوصا معاینه ناحیه تناسلی میتوان به علل احتمالی آن پی برد. بر اساس سر نخ های به دست آمده در قسمتهای فوق اورولوژیست آزمایشات تخصصی متناسب را درخواست مینماید. عموما این آزمایشات از نمونه خون بررسی می شوند.

در بسیاری موارد آقایان مسن، ناتوانی جنسی را در سن خود طبیعی می دانند و به اورولوژیست مراجعه نمی کنند. باید توجه کنیم که ناتوانی جنسی در هیچ سنی برای یک مرد طبیعی محسوب نمی شود. یعنی آقایان حتی در سنین بالای 80 سال هم باید توانایی نعوظ و نزدیکی را داشته باشند. دلیل این امر هم این است که آقایان فرایندی مثل یائسگی خانمها را تجربه نمی کنند و ترشح هورمون تستوسترون تا پایان عمر ادامه دارد.

اختلال نعوظ

اختلال نعوظ حاد یعنی اختلال نعوظی که ناگهانی رخ داده و اخیرا هم ایجاد شده است. این نوع اختلال جنسی عموما در جوانها ایجاد میشود و معمولا زمینه روحی و روانی دارد. در شرح حال این بیماران حتما به مواردی از فشارهای شدید عصبی برمیخوریم. اما اختلال نعوظ مزمن که به تدریج ایجاد شده و ابتدای بیماری خفیف بوده و الان شدید شده عموما در افراد مسن دیده میشود و معمولا علت ارگانیک دارد. یعنی عضو تناسلی بیمار یک مشکل جدی دارد و این مشکل معمولا اختلال در عروق خونرسانی کننده آلت و گاهی اعصاب آلت میباشد. درمان موارد حاد متکی بر رواندرمانی میباشد و موارد مزمن بر اساس علت ایجاد کننده خواهد بود.

کاهش میل جنسی

ناتوانی های جنسی که با میل جنسی نرمال همراهند عموما نشانه ای از وضعیت نرمال هورمون های جنسی هستند و معمولا آزمایش هورمونی فرد نرمال میباشد. در موارد همراه با کاهش میل جنسی دو حالت متصور است یکی اختلالات روحی مثل افسردگی که بیمار میل خود را به هر چیز لذتبخشی از دست داده است و حالت دوم اختلال هورمون جنسی که فقط میل به نزدیکی و جنس مخالف ندارد. در این موارد اخیر آزمایش هورمونهای جنسی بیمار مختل میباشد و بیمار برای درمان باید هورمون دریافت کند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی هم بر اساس تشخیص علت آن متفاوت است. این درمانها میتواند به صورت مشاوره و اطمینان بخشی در موارد با علل روانی باشد تا مواردی که خونرسانی اختلال خفیف دارد و با دادن قرصهای مخصوص بهبود می یابد. در موارد پیچیده و پیشرفته تر نیاز به تزریق هورمون و یا تزریق داروهای خاص به آلت تناسلی میشود. مرحله آخر و پایانی درمان ناتوانی جنسی برای موارد مقاوم به درمان استفاده از پروتز یعنی آلت مصنوعی برای بیمار است. این روش پایانی بسیار پر مخاطره و با هزینه های بسیاری همراه است.

آیا برای درمان اختلال جنسی ویاگرا مصرف کنیم؟

اما یک نکته بسیار مهم و حیاتی برای خوانندگان این مقاله این است که به هیچ وجه توصیه نمیشود که بیمار برای درمان ناتوانی های جنسی مستقیما به داروخانه مراجعه و داروی معمولی و ظاهرا بی خطری مثل ویاگرا را مصرف کند. این دارو یک تداخل بسیار مرگبار با داروهای قلبی دارد. به نحوی که مصرف همزمان آن با داروهای نیتراتی قلب منجر به کاهش شدید و کشنده فشارخون میشود و هیچ درمانی هم ندارد و به راحتی میتواند به مرگ بیمار منجر شود. همین موضوع راجع به بعضی داروهای غیر استاندارد گیاهی هم صادق است چرا که گاهی از ترکیبات مشابه این دارو استفاده میکنند و منجر به عوارض ناگواری میشوند.

جهت مراجعه برای درمان ناباروری در مشهد با شماره مطب تماس حاصل فرمایید و نوبت خود را ثبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *