همه چیز درباره عمل وازکتومی قسمت اول

درباره عمل وازکتومی بیشتر بدانیم

امروزه،جهت پیشگیری از بارداری روش های زیادی وجود دارد که برای آقایان و خانم ها هردو قابل استفاده و اثربخش می باشند. با این وجود، بعضی از روش ها دائمی است و پس از انجام، شخص توانایی فرزند دار شدن خود را از دست خواهد داد.
وازکتومی به روش پیشگیری دائمی در مردان اطلاق می گردد که مانع از انتقال اسپرم شده و به این ترتیب، افرادی که عمل وازکتومی را انجام می دهند نمی توانند اسپرم خود را به بدن زن منتقل کنند و به تبع آن بارداری نیز اتفاق نمی افتد.

عمل وازکتومی چیست؟

ساختار بیضه ها در مردان طوری است که اسپرم ها می توانند بوسیله ی دو لوله از آن ها خارج و منتقل شوند. در روش پیشگیری از بارداری وازکتومی، رگ های وابران که احتمالا به عنوان رگ های وازودفران نیز شناخته می شوند، بریده شده و درنتیجه امکان حمل اسپرم از طریق لوله های یاد شده از بین خواهد رفت. هر بیضه دارای یک رگ وابران هست که طی عمل وازکتومی هر دوی آن قطع شده و توانایی باردار نمودن را از مرد خواهد گرفت.
وظیفه بیضه ها ساخت اسپرم است و آن ها را به لوله اپیدیدیم متصل به هر بیضه انتقال می دهند. در هنگام انزال این اسپرم های ذخیره شده از طریق رگ های وابران وصل شده به اپیدیدیم از کیسه بیضه خارج گردیده و همراه با منی از آلت مرد بیرون ریخته می شوند. در حقیقت، تا قبل از انجام عمل وازکتومی، همیشه مایع منی و اسپرم به طور ترکیبی خواهد بود در حالی که پس از این عمل جراحی، هیچ اسپرمی در منی فرد دیده نمی شود. افزایش سن شخص به مرور زمان سبب کاهش تولید اسپرم در فرد شده و حتی اسپرم های تولید شده توسط بدن شخص جذب خواهند شد.
عمل وازکتومی چیست

چگونگی روش انجام عمل وازکتومی

عمل وازکتومی یک عمل نسبتا ساده است و به راحتی توسط یک ارولوژیست یعنی متخصص مجاری ادراری و دستگاه تناسلی مردانه در مطب قابل انجام خواهد بود. البته مکان جراحی بسته به نظر پزشک معالج و باتوجه به شرایط جسمی و روحی بیمار می تواند تغییر نماید و به جای مطب در یک بیمارستان یا مرکز جراحی سرپایی انجام گیرد.
دو روش برای شیوه پیشگیری از بارداری وازکتومی وجود دارد که در هر دو روش به بیهوشی کامل فرد نیازی نیست. با این حال، برای از بین بردن احساس درد بیمار هنگام عمل لازم است تا پزشک متخصص با استفاده از داروی بی حسی، کیسه بیضه را به صورت موضعی بی حس نماید.
در روش اول که اغلب رایج ترین نوع عمل وازکتومی محسوب می شود، پزشک ارولوژیست با ایجاد دو برش کوچک بر روی بیضه می تواند به رگ های وابران دسترسی پیدا کرده و آن ها را قطع نماید؛ در حقیقت باید قسمتی از این رگ ها بریده و برداشته شود و سپس با استفاده از دستگاه مخصوصی، انتهای این رگ ها سوزانده و مسدود گردد. در نهایت جراح باید برش های ایجاد شده را با نخ بخیه و یا چسب پوست کاملا ببندد. پس از آنکه جراحی بر روی یک بیضه تمام شد، همین مراحل برای بیضه دیگر هم تکرار می شود.

روش دوم انجام عمل وازکتومی بدون استفاده از تیغ جراحی می باشد. به عبارتی، متخصص در این شیوه به جای برش یک سوراخ کوچک در یک طرف بیضه ایجاد می کند. هدف اصلی بریدن و حذف قسمت کوچکی از رگ وابران است. بنابراین، پزشک باید از طریق این سوراخ رگ مورد نظر را پیدا کرده و آن را خارج کند تا بتواند عملیات مورد نظر را انجام دهد و نهایتا دو انتهای رگ سوزانده و یا گره زده شده و به جای اول خود برگردانیده می شود. دقیقا همین مراحل برای بیضه دیگر نیز تکرار می گردد تا عمل وازکتومی به پایان برسد.ضمناً در روش دوم به دلیل ریز بودن سوراخ های ایجاد شده بخیه ای هم زده نمی شود.
همان طور که قبلا اشاره شد، عمل وازکتومی پیچیدگی خاصی نداشته و فرد پس از انجامش می تواند بدون مشکل به فعالیت های خود ادامه دهد و پس از یک هفته کاملا بهبودی یابد.

میزان بازده عمل وازکتومی در پیشگیری از بارداری چقدر است؟

عمل پیشگیری از بارداری وازکتومی به عنوان یک روش شناخته شده دائمی، اتفاقا خیلی موثر عمل می کند .احتمال تجربه بارداری زوجین پس از انجام این نوع عمل 15 تا 20 مورد در ده هزار مورد باشد که بسیار ناچیز خواهد بود. به منظور پیدا کردن دید مناسب تری از مساله می توان اثر این روش را با راه های پیشگیری از بارداری دیگر مثل استفاده از کاندوم و قرص های ضدبارداری خوراکی مقایسه کرد.
در اشخاصی که از کاندوم جهت پیشگیری از بارداری استفاده می کنند از بین هر 10000 زوج تقریبا 1400 زوج و برای موارد مصرف کنندگان قرص از همان تعداد زوج حدود 500 مورد با شکست در جلوگیری از بارداری مواجه خواهند شد.
هرچند بهتر است مطلع باشید که تاثیر عمل وازکتومی حدوداً بعد از 15 الی 20 انزال پس از عمل- به طور تخمینی حدود 3 ماه و حتی بیشتر – دیده می شود. بنابراین پیش از این زمان، باید از روش های دیگر جلوگیری نیز استفاده نمود تا پاکسازی منی از اسپرم به طور کامل انجام شود. اغلب از هر 5 نفر انجام دهنده ی عمل وازکتومی، یک نفر احتمال دارد که بعد از سه ماه همچنان در منی خود اسپرم داشته باشد. بنابراین باید بازه زمانی بیشتری را از روش های دیگر جلوگیری استفاده کند.
جهت اطمینان از پاکسازی منی باید پس از انجام عمل، آزمایش های لازم توسط متخصص انجام شود تا از صفر شدن تعداد اسپرم ها مطمئن گردد. در این صورت فرد با اطمینان خاطر از نتیجه مثبت عمل وازکتومی خود می تواند روش های جلوگیری از بارداری را کنار بگذارد.

چگونگی روش انجام عمل وازکتومی

جهت مطالعه ادامه این مقاله کلیک کنید

جهت رزرو نوبت می توانید با مطب دکتر امیرحسین بشاش تماس حاصل فرمایید و عمل وازکتومی خود را به ایشان بسپارید

عمل وازکتومی در مشهد

  • آدرس مطب :مشهد خیابان احمداباد پرستار ۳ ساختمان ماهان
  • تلفن: 05138449995

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *