تجمع خون در سیاهرگ های کیسه ی بیضه باعث واریکوسل می شود.کیسه ی بیضه از جنس پوست می باشد و از بیضه ها نگهداری میکند.
واریکوسل از دریچه های ناکارآمد یا معیوبی که در رگ های تخلیه کننده ی خون در بیضه قرار دارند به وجود می آید.
این بیماری در بیشتر موارد هیچ نشانه ای ندارد ولی اگر داشته باشد می توان آن را در سه گروه دسته بندی کرد:

• ظاهر کیسه ی بیضه
  • ناباروری مردانه و کاهش سطح تستوسترون
  • احساس درد در کشاله ران یا کیسه ی بیضه ناشی از واریکوسل

۹نشانه ی اصلی بروز واریکوسل

رگه های بزرگ‌ و‌متورم کیسه ی بیضه

تعدادی از رگ‌ها در کیسه ی بیضه بزرگ و‌متورم‌ مانند کرم می شوند و‌باعث اختلال واریکوسل می شوند. این علائم در نوع شدید این بیماری رخ می دهد.

بزرگی بیضه ها

در این بیماری بیضه ای که بیماری واریکوسل دارد بیضه ی کوچکتر و‌کیسه ی بیضه ی بزرگتری نسبت آن بیضه دارد.

ایجاد توده ای بدونه درد در کیسه ی بیضه

هر وقت احساس کردید که در بیضه یا کیسه ی بیضه توده ای به وجود آمده سریع به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید اگر این توده واریکوسل باشد هیچ دردی به همراه ندارد.

این بیماری در بیشتر مواقع همراه درد نیست اما اگر دردناک شود درد آن با مشخصه های زیر همراه است :

• درد ناراحت کننده در کیسه ی بیضه
  • دردی که با ایستادن طولانی مدت بدتر و دراز کشیدن بهتر می شود.
  • نوعی درد که با انجام ورزش های سخت و طولانی مدت بدتر می شود.
  • دردی که در گرما بیشتر می شود.

نابروری

رگ های بزرگ شده که باعث به وجود آمدن واریکوسل می شوند دمای داخل و اطراف بیضه ها را بالا می برند و این موضوع بر تولید اسپرم تحرک و کارایی آن اثر می گذارد.
از هر ده مردی که مشکل نازایی دارند ۴نفر از آنها مشکل واریکوسل داشته است.

سطح تستوسترون پایین

پزشکان معتقدند که واریکوسل می تواند در میزان تولید واقعی تستوسترون نیز اختلال ایجاد کند.
پایین بودن سطح تستوسترون عواقب زیادی از جمله ناباروری دارد.

چند مورد از عواقب پایین بودن سطح تستوسترون

• کمبود انرژی
  • خستگی شدید
  • گر‌گرفتگی
  • اختلال در خواب
  • مشکلات مربوط ب تمرکز
  • کاهش تحمل در انجام دادن ورزش
  • کاهش میزان چربی
  • کاهش توده عضلانی
  • ناتوانی در نعوظ

میزان کاهش تستوسترونی که در اثر واریکوسل رخ می دهد به اندازه ای نیست که باعث بروز علایم فوق شود پس نمی توان گفت علایمی که گفته شد مختص این بیماری باشد. البته بعضی نشانه های واریکوسل نسبت به بعضی از آنها جدی تر هستند.
مثلا تولید پایین اسپرم و تستوسترون برای مردانی است که قصد تشکیل خانواده یا گسترش آن را دارند.
به هرحال، علائم دیگر اختلال واریکوسل بیشتر ممکن است از لحاظ زیبایی‌شناسی دردسرساز باشد؛ مانند تشکیل توده‌ای روی کیسه بیضه که از لحاظ حسی و ظاهر همچون کیسه ایی است که به کرم شبیه است.

اگر نشانه‌های واریکوسل از بین نرفت و دردسرساز شد یا بدتر شدند یا اگر نگران تولید اسپرم یا تستوسترون هستید، بهتر آن است به شخصی ک درزمینه ی اورولوژی تخصص کافی دارد مراجعه کنید.
اختلالات واریکوسلی که دارای علامت خاصی هستند، می‌توانند با انجام جراحی درمان شوند. روش میکروسرجری یا همان روش میکروسکوپیک بهترین شیوه جراحی هست که هم میزان عود در این روش کمتر و هم میزان عوارض جراحی مثل هیدروسل و آسیب عروق شریانی بیضه کمتر است. برای جراحی واریکسول در مشهد کافیست با منشی مطب دکتر امیر حسین بشاش در تماس باشید .

برای کسانی نمی خواهند عمل جراحی شوند روش دیگری نیز وجود دارد به نام آمبولیزاسیون واریکوسل که با کمترین میزان تهاجم انجام‌می شود.
این روش در ۹۰درصد موفقیت آمیز بوده است و‌دوران ریکاوری کوتاه مدتی نیز دارد.

جهت عمل واریکوسل در مشهد و اطلاع از هزینه عمل واریکوسل در مشهد با مطب دکتر امیرحسین بشاش جراح کلیه و مجاری ادراری در مشهد  تماس حاصل فرمایید