نوار مثانه

نوار مثانه یا تست ارودینامیک برای بررسی عملکرد مثانه و تشخیص اختلالات ادراری، بی اختیاری ادراری و بررسی سرعت ادرار در بیماران مبتلا به بزرگی پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. این تست هم در زنان و هم مردان کارایی دارد و به مدت 45 الی 30 دقیقه طول می کشد.

چگونگی انجام نوار مثانه

ابتدا 2 عدد سوند باریک در مقعد و مثانه گذاشته می شود و با پر کردن مثانه با نرمال سالین، درباره ی اولین احساس پرشدگی مثانه و احساس تخلیه ادراری پرسیده می شود که باید به طور کامل و دقیق جواب داده شود. بعد از پر شدن مثانه و احساس داشتن ادرار، به بیمار گفته می شود که ادرار کند و حس مثانه: قدرت انقباض عضلات مثانه، توان حجم پذیرش، حداکثر ظرفیت مثانه و عملکرد مجرای ادراری مشخص می شود.

مواردی که به انجام نوار مثانه نیاز است:

• بی اختیاری ادراری هنگام عطسه ، سرفه و فشار آوردن برای مدفوع
  • عفونت های ادراری مکرر
  • احساس تخلیه نکردن ادرار.
  • ادرارهای مکرر شدید، احساس ادرار های فوری.
  • مثانه نوروژنیک ( آسیب به مراکز کنترل ادراری در مغز یا نخاع ) مانند تومور مغزی، ضایعه نخاعی، بیماری ام اس، فلج مغزی….

مواردی که به انجام نوار مثانه نیاز

در موارد بالا اگر علائم ادراری بیمار همیشگی و آزار دهنده باشد و با درمان دارویی به نتیجه نرسد، بیمار باید برای انجام نوار مثانه یا تست یورودینامیک به پزشک متخصص مراجعه کند.

بیمار برای انجام نوار مثانه چه آمادگی باید داشته باشد:

برای آمادگی باید چن روز قبل از تست نوار مثانه آزمایش ادرار انجام شود تا مطمئن شود که عفونت وجود ندارد.

اگر بیمار داروهایی از قبیل:

تولترودین، تامسولوسین، اکسی بوتینین، سولیفناسین و بتانکول مصرف می کند، باید یک روز قبل از انجام تست قطع شود. یک ساعت قبل از انجام تست یک عدد قرص سیپروفلوکساسین و 12 ساعت بعد از انجام تست یک قرص دیگر، برای پیشگیری از عفونت ادرار مصرف شود.

جهت احساس درد کمتر می توان از ژل لیدوکایین موضعی استفاده کرد.

بیمارانی که دارای سوند دائم هستند باید 24 ساعت قبل آنتی بیوتیک مصرف کنند. و توصیه می شود افرادی که یبوست مزمن دارند قبل از انجام نوار به کمک دارو دفع مدفوع انجام شود. جهت معاینه با دکتر امیرحسین بشاش جراح کلیه و مجاری ادراری در مشهد کافیست با شماره های مندرج در سایت در سایت در تماس باشید .