سنگ کلیه انواع مختلفی داردو سنگ کلیه های ریز نیازی به درمان های تهاجمی ندارند و با مراجعه به پزشک و کمی دارو و تعدادی نوشیدنی های خانگی دفع خواهد شد. این نوع از سنگ ها با برخی روش های راحت تر دفع میشوند مانند نوشیدن دو الی سه لیتر آب در روز و همچنین برخی دارو ها که حتما بایستی با تجویز پزشک نوشته مصرف شوند مانند دارو های مسکن و شل کننده های عضلات میزنای. اما درمان سنگ های کلیوی با ایعاد بزرگ تر متفاوت خواهد بود. جراحی سنگ کلیه در مشهد توسط دکتر بشاش اجرا می شود.

راه های درمان سنگ کلیه

یکی از راه های درمان این بیماری استفاده از سنگ شکن توسط امواج صوتی میباشد که سنگ کلیه خورد میشود و در نهایت با دفع راحت تری همراه است؛اگر از این روش ها استفاده نشود ممکن است دفع سنگ های کلیوی بزرگتر با خونریزی و عفونت دستگاه اداراری همراه است.

استفاده از امواج صوتی جهت شکستن سنگ کلیه حدودا بین ۶۰دقیقه زمان میبرد که با اندکی درد همراه خواهد بود که پزشک معالج از آرامبخش و یا بیهوشی استفاده خواهد کرد.

از جمله راه های دیگری که جهت درمان به کار برده میشود میتوان به استفاده از آندوسکوپی اشاره داشت در این روش با مشاهده مکان دقیق سنگ و خورد کردن آن با ابزار خاص پزشکی سنگ کلیه دفع خواهد شد.

از دیگر روش ها جراحی کلیه جهت برداشتن سنگ میباشد  این روش برای سنگ های بسیار بزرگ کاربرد دارد.

در مواردی پزشکان تشخیص میدهند که جراحی غده پاراتیروئید میتواند به درمان آن کمک کند زیرا پر کاری این غده موجب ایجاد سنگ میشود.

پیشگیری از ایجاد سنگ

اما بهترین راه قبل از درمان  پیشگیری از ایجاد سنگ میباشد. برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه در طول روز آب زیادی مصرف کنید تا احساس تشنگی کاملا برطرف شود و رنگ ادرار بی رنگ و یا زرد کمرنگ مشاهوه شود.

توجه داشته باشید غذاهایی مانند شکلات چای سویا اسفناج چغندر ریواس دارای مقادیر بالای اگزالات هستند که موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری سنگ کلیه میشود.

در صورتی که بتوانید روزانه از نمک کمتری در غذاها استفاده کنید و مصرف پروتیین های حیوانی را کمتر کنید احتمال ابتلا شما به این بیماری کاهش میابد.

دقت داشته باشید غذاهای داری کلسیم باعث افزایش  ابتلا به سنگ کلیه نخواهند شد اما مصرف مکمل های دارای کلسیم میتواند این احتمال را بوجود آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *