آب آوردن بیضه یا هیدروسل

هنگامی که در کنار بیضه کیسه مایعی تشکیل شود شخص به بیماری هیدروسل یا آب اوردن بیضه دچار شده است. هیدروسل از بیماری هایی است که در کودکان از سال های اول تولد ایجاد و خود به خود درمان می شود. آب آوردن بیضه یا هیدروسل

ایجاد هیدروسل علت مشخصی ندارد، اما در صورتی که سوراخ بین بیضه و شکم باز باشد باعث بروز هیدروسل در کودکان می شود، اما در بزرگسالان معمولا بخاطر آسیب ها یا التهابات به بیضه وجود می آید. تشخیص هیدرسول معمولا با معاینه های روتین و فیزیکی انجام می شود، برای اطمینان بیشتر در برخی موارد پزشک سونوگرافی یا سی تی اسکن نیز تجویز می کند. گاهی اوقات نیاز به انجام آزمایش های ادرار نیز وجود دارد.

علل آب آوردن بیضه یا هیدروسل

• ضربه به ناحیه کشاله ران و شکم
  • سرطان کلیه یا بیضه
  • عفونت های اسکروتوم
  • بسته نبودن دریچه ارتباطی بین شکم و اسکروتوم

علائم هیدروسل

تنها علائمی که بعد از بروز هیدروسل نشان داده می شود تورم یا هر دو بیضه است. افراد بزرگسال علاوه بر تورم سنگینی و درد را نیز ممکن است تجربه کنند. گاهی اوقات ممکن است تورم در طول روز کم یا زیاد شود.

درمان هیدروسل بیضه

معمولا هیدروسل قبل از یک سالگی بدون نیاز به مراجعه به پزشک درمان می شود، اگر درمان نشود بعد از یک سالگی رشد می کند و نیاز به جراحی و برداشتن کیسه آب است. در عمل برداشتن کیسه آب پزشک ممکن است این کار را با یک عمل سرپایی با یک بیهوشی کامل یا موضوعی
انجام دهد.
در صورتی که عمل جراحی برای بیمار خطرناک باشد جراح به وسیله سوزن اقدام به خارج کردن آب درون اسکروتوم می کند. استفاده از این روش در بیماران کمتر از عمل است، چرا که احتمال عفونت در این روش بسیار بالاست.

درمان هیدروسل بیضه

عوارض هیدروسل

خوشبختانه هیدروسل شامل عوارض سنگینی نیست، اما به ندرت در افراد بزرگسال باعث ایجاد فشار بر روی عروق تغذیه بیضه و در نتیجه آتروفی بیضه می شود.

بازگشت هیدروسل

معمولا بین افرادی که عمل تخلیه کیسه آب با سوزن می کنند احتمال برگشت هیدروسل وجود دارد، در چنین افرادی اسکلروتراپی بعد از تخلیه انجام می شود. به این صورت که یک محلول تزریق می کنند تا از برگشت هیدروسل جلوگیری کنند.

هزینه عمل هیدروسل

هزینه مشخصی برای انجام این عمل هیدروسل وجود ندارد چراکه به بیمه بودن یا نبودن و یا عمل دو طرفه یا یک طرفه انجام دادن شما بستگی دارد، جهت اطلاع از هزینه عمل از کلینیک مربوطه اطلاعات لازم را کسب نمایید.

مراقبت های بعد از عمل

ممکن است با انجام عمل هیدروسل بیضه تا چند روز بعد از بیماری درد و التهاب داشته یاشید پزشک معمولا دو کار را برای کاهش درد و التهاب برای بیمار توصیه می کند: استفاده از محافظ بیضه و استفاده از یخ بر روی بیضه برای کاهش التهابات.

متخصص اورولوژی در مشهد

آدرس مطب : مشهد خیابان احمداباد پرستار ۳ ساختمان ماهان