جراحی سنگ حالب

از وظایف حالب امی توان به نتقال ترشحات کلیه یا همون ادرار را از کلیه به مثانه اشاره کرد. لوله حالب با انقباض منظم خود که به وسیله اعصاب اتوماتیک پاراسمپاتیک یا سمپاتیک کنترل می شود عمل پاک سازی خود را انجام می دهد. لوله حالب به لوله تنفسی کلیه شباهت دارد.

حالب کجا قرار دارد؟

حالب لوله ای است که وظیفه آن منتقل کردن ادرار از کلیه به مثانه است. در بدن انسان دو لوله حالب وجود دارد که هر کدام به یک کلیه وصل است. قسمت بالایی حالب در داخل معده قرار دارد و قسمت پایینی آن در ناحیه لگن است.  این لوله دیواره های ضخیم عضلانی،  روکش مخاطی و فیبری دارد و به آسانی می تواند انقباض شود. طول لوله حالب در بزرگسالان به طور میانگین حدود 10 الی 12 اینچ است.

مشکلات حاصل از سنگ حالب

هنگامی که سنگ کلیه در لوله حالب افتاده و گیر کند لوله حالب، مسدود می شود و در نتیجه باعث درد های شدید شکمی می شود معمولا، این دردها  از درد زایمان خانم ها می تواند بیشتر باشد.

حالب کلیه باعث درد های شدید ناگهانی موجی مانند در افراد می شود، کسانی که دچار این بیماری می شوند  این علائم را دارند: حالت تهوع، استفراغ، صورتشان رنگ پریده و زرد، ادرار خونی.

عمل سنگ کلیه در حالب

پزشک به کمک وسیله ای به نام  پورتروسکوپ از راه مجرای ادرار وارد مثانه و لوله حالب می شود و بعد از مشاهده سنگ حالب به کمک ابزار مخصوص سنگ را خرد کرده و اگر  امکان داشته باشد خرده سنگ ها را بیرون می آورند وگرنه با توجه به نظر پزشک لوله ای در داخل حالب قرار داده می شود که به وسیله ی یک سوند مثانه ثابت می شود.

عمل سنگ کلیه در حالب

توصیه هایی درباره ی سنگ حالب

50 درصد سنگ های بین 4-6 میلی متر و 95 درصد سنگ های ریز 4 میلی متر خود به خود رفع می شود.

بعد از 2-3 هفته اگر سنگ ها دفع نشدند، باید خیلی سریع برای جلوگیری از خفه شدن و از دست دادن کلیه به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

کسانی که یک کلیه دارند، بیماران تب دار، خانم های حامله با سنگ انسدادی حالب، باید اورژانسی در بیمارستان بستری شوند.

با مصرف مایعات هر دو ساعت یک لیوان و مصرف کم نمک و با انجام چکاب منظم از تشکیل سنگ کلیه و گیر افتادن در لوله حالب جلوگیری کنید.

متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری تناسلی در مشهد از خدمات این کلینیک میتوانیم به درمان زگیل تناسلی مردان در مشهد اشاره کنیم .