درمان بیضه نزول نکرده اطفال

بیضه هنگام تولد انسان در جنین رشد می کند و بعد از تولد پایین کشیده می شوند و به درون اسکروتوم می آیند، منظور از بیضه نزول نکرده حالتی است که بیضه به پایین‌ کشیده نشود و وارد اسکروتوم نشود. در چنین حالتی بیضه غیرقابل لمس است. درمان بیضه نزول نکرده اطفال

این بیماری در بین کورکان بسیار شایع است به طوری که از بین ۲۵ کودک ۱ نفر به ان مبتلا هستند، در اغلب موارد خود به خود بیضه به درون اسکروتوم می رود و نیازی به درمان ندارد، در افرادی که خود به خود درمان نمی شوند و نیاز به درمان است عوارضی به همراه دارد.

درمان بیضه نزول نکرده اطفال

چون ممکن است بیضه نزول نکرده عوارض برگشت ناپذیری داشته باشد، بهتر است بین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی اقدام به درمان کودکانتان کنید.

برای درمان بیضه نزول نکرده از دو روش استفاده می کنند، یکی هورمون درمانی و دیگری عمل جراحی است. هورمون درمانی چون در ۲۰ درصد موارد اثر می کند استفاده از آن کمرنگ شده است.
روش دوم ارکیوپکسی است که در این روش بیضه نزول کرده را به اسکروتوم انتقال می دهند، بیشتر برای نوزادان و کودکان کم سن و سال مناسب است.
اگر بیضه نزول نکرده را به موقع درمان نکنید در بزرگسالی فرد بیمار باعث ایجاد عوارضی مانند: کمبود ترشح هورمون مردانه، ناهنجاری ساختاری در ناحیه تناسلی، اختلالات عصبی درناحیه تناسلی، و حتی ناباروری شود.

درمان بیضه نزول نکرده اطفال

جراحی بیضه نزول نکرده در بزرگسالان

جراحی بیضه نزول نکرده در بزرگسالان نیز امکان پذیر است اما باید این را هم پذیرفت که احتمال ایجاد مشکلاتی می شود، بهترین زمان برای این عمل قبل از سن بلوغ است.
باید بدانید که ضرورت عمل بیضه نزول نکرده برای جلوگیری از ناباروری است چرا که باروری با یک بیضه احتمال کاهش باروری را به همراه دارد.

دلیل بالا رفتن بیضه در کودکان

دلایلی همچون ژنتیک، ایجاد اختلال در ترشح هورمون های جنسی، زیادی استروژن، علل مکانیکی مانند چسبندگی داخل شکم، کمبود هورمون مهار کننده مولرین که برای پایین آمدن بیضه ضروری است، می توانند در نهان شدن بیضه موثر باشند.

عوارض عمل بیضه نزول نکرده

درد در ناحیه بیضه، تورم بیضه، خونریزی یا عفونت محل جراحی، امکان تخریب بیضه در هنگام عمل، افزایش درجه حرارت بدن، ترشح چرکی در محل و…

 

جهت درمان بیضه نزول نکرده اطفال می توانید به مطب دکتر امیرحسین بشاش متخصص اورولوژی در مشهد با رزرو وقت قبلی مراجعه نمایید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *