تنگی مجرای ادرار

تنگ‌ شدن مجرای ادرار بیماری بسیار خطرناکی است و‌ در زنان مردان و کودکان ممکن است اتفاق بیفتند در این بیماری مجرای ادرار باریک می شود.
مجرای ادرار یک لوله ی پهن است که به مثانه متصل است و باعث خارج شدن ادرار از بدن میشود‌.
تنگی مجرای ادرار در اثر عوامل خارجی و ژنتیکی رخ می دهد که باعث کند و سخت شدن ادرار میشود و شخص بیمار باید تحت نظر قرار بگیرد.

مجرای ادرار یک پوشش مخاطی بسیار ضعیف است که در اثر ضربه و التهاب آسیب می بیند و ترمیم آن باعث تنگ شدن مجرای ادرار می شود.
تنگی مجرای ادرار در مردان بیشتر از زنان است.

مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار

• تولید سنگ مثانه
  • نارسایی کلیه ها

تشخیص تنگی مجرای ادرار

• آنالیز ادرار: در این نوع آزمایش نمونه ادرار جهت بررسی نشانه هایی از عفونت، خون و سرطان، گرفته می شود.
  • آزمایش جریان ادرار: در این آزمایش قدرت و میزان جریان ادرار سنجیده می شود.
  • سونوگرافی مجاری ادرار: میزان باقیمانده ی ادرار در این نوع آزمایش سنجیده می شود.
  • سونوگرافی لگن :بعد از ادرار کردن، سونوگرافی لگن انجام می شود، تا حضور ادرار در مثانه بررسی شود.
  • آزمایش MRI
  • آزمایش X-ray
  • سیتوسکوپی

مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار

• بیماران ضمن انجام پیاده روی روزانه، از انجام هر گونه کار سنگین که باعث ایجاد فشار به ناحیه عمل می شود، پرهیز کنند.
  • مصرف فراوان مایعات به ویژه آب بسیار توصیه می شود تا جایی که رنگ ادرار بی رنگ و سفید شود؛ این کار از بروز عفونت پیشگیری می کند. توجه کنید که رنگ ادرار نباید زرد پررنگ باشد.
  • بهداشت ناحیه عمل بسیار مهم است. سوندها باید تمیز باشند و هیچ گونه ترشحی به آنها نچسبیده باشد. لذا شست و شوی روزانه ی محل عمل بسیار مهم است.
  • آنتی بیوتیک و داروهایی که پزشک تجویز کرده است، حتما می بایست به موقع مصرف شوند.

درمان تنگی مجرای ادرار

درمان این بیماری بستگی به شدت،محل و طول آن دارد‌.

• بریدن محل تنگ شده :اگر طول محل تنگ شده کمتر از دو سانت باشد می توان با وسیله ی مخصوص و بدونه بیهوشی با استفاده از بی حسی محل تنگ شده را برید.این عمل ۱۵دقیقه الی نیم ساعت طول می کشد و‌شخص همان روز مرخص میشود اما تا چند روز باید سوند استفاده کند.
  • جراحی باز:در این روش به دلیل زیاد بودن ‌طول تنگی عمل جراحی باز انجام‌ می شود و قسمت تنگ‌ شده بریده میشود و‌دو قسمت بریده شده به هم‌ پیوند زده می شود.
  • عمل جراحی با استفاده از مخاط دهان:در این روش با استفاده از مخاط دهان تنگی مجرای ادرار ترمیم و بازسازی می شود.

برای رزرو نوبت جهت عمل تنگی مجرای ادرار می بایست با شماره مطب آقای دکتر امیرحسین بشاش متخصص مجرای ادرار در مشهد تماس حاصل فرمایید

• تلفن : 38426794-051

• سلام
    بابام مشکل تنگی لوله حالب دادشت که عمل کرده ی دابل جی گذاشتن براش الان بعد از دوهفته دکتر لوله رو در اورده ،همه ادار از طریق سوراخی که لوله گذاشته بود بیرون میاد دکتر این طبیعیه؟تا چند وقت اینجوریه ؟