درمان کیست کلیه قسمت اول

تعریف کیست

کیست (cyst) به کیسه‌های حاوی مایع می گویند که مانند دیگر اندامهای بدن در کلیه‌ها  نیز می تواند شکل بگیرند و معمولا دارای اندازه کوچک، گرد و با جداره نازک هستند. کیستها می توانند درون بافت کلیه یا در سطح آن ظاهر گردند. احتمال دارد که کیست کلیه در کلیه ها به صورت تکی و یا چند تایی تشکیل شود. اغلب کیستهای ساده در عملکرد کلیه اختلالی ایجاد نمی کنند اما چنانچه کلیه از نوع پلی کیستیک باشد موجب اختلال در عملکرد کلیه می شود .

انواع کیست کلیه چیست؟

کیست کلیه را می توان به دو نوع کیست ساده  و کیست های متعدد تقسیم بندی کرد.

کیست ساده کلیه به چه علتی تشکیل می شود؟

هنوز به درستی دلیل بروز کیست ساده کلیه ها کشف نشده است و به نظر هم نمی رسد که یک بیماری ارثی باشد. این بیماری در مردان شایع تر است.همچنین سن یکی از عوامل اصلی موثر در تشکیل کیست کلیه می باشد. به طور تقریبی نصف افراد بالای ۵۰ سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند و اندازه ی این کیست ها با افزایش سن بزرگتر می شود به طوری که ممکن است پس از گذشت ۱۰ سال دو برابر شوند.

کیست ساده کلیه به چه علتی تشکیل می شود؟

علامت کیست ساده چیست؟

معمولاً کیست ساده کلیه علائم خاصی ندارد. در بیشتر موارد، پزشک زمانی کیست ساده کلیه ها را تشخیص می دهد که درحین انجام یک سونوگرافی و یا سی تی اسکن باهدف تشخیص بیماری دیگری می باشد. با این وجود احتمال دارد کیست های ساده کلیه علائمی مانند موارد زیر داشته باشند:

  1. چنانچه این عارضه ها بزرگ شده و به بقیه اعضای بدن فشار وارد کنند می توانند باعث احساس درد در پهلو ها، پشت و یا بالای شکم شوند.
  2. خونریزی
  3. بروز عفونت و علائم ناشی از عفونت مانند تب و لرز
  4. اختلال در عملکرد کلیه ها

کیست کلیه خطرناک یا بی خطر؟

همیشه بررسی نوع و محل کیست های کلیه توسط متخصص اورولوژی بسیار مهم می باشد. گاها نشانه‌هایی مانند ضخامت جدار کلیه، کلسیفیکاسیون و نامشخص بودن مرز کیست وجود دارد که به احتمال زیاد با سرطان کلیه در ارتباط هستند. متخصص اورولوژی جهت شناسایی کیست از یک سیستم درجه‌بندی به نام سیستم امتیازدهی بوسنیاک یا  Bosniak  کیست استفاده می کند. درجات بالاتر بوسنیاک یا  Bosniak با افزایش احتمال سرطان کلیه ارتباط دارد. کیست‌های درجه Bosniak 1 تقریباً همیشه خوش‌خیم (غیرسرطانی) بوده و شامل اکثر کیستها می شوند .

روش های تشخیص کیست کلیه

بیشتر کیست های کلیه درحین آزمایشات تصویربرداری که به دلایل دیگر انجام می‌شود، تشخیص داده می شوند. وقتی کیست کلیه یافت می شود، برای مشخص شدن اینکه آیا یک کیست کلیه است و یا یک بیماری جدی، از آزمایشات تصویربرداری زیر استفاده می شود. این آزمایشات را یک تکنسین مجرب در کلینیک یا بیمارستان انجام می‌ دهد و تصاویر کلیه نیز توسط رادیولوژیست یعنی متخصص تصویربرداری پزشکی تفسیر می‌شود. سونوگرافی در مطب نیز ممکن است انجام گیرد. برای انجام این آزمایش، نیازی به بی هوشی نیست.اما ممکن است برای افرادی که از فضاهای بسته می ترسند و باید تحت ام.آر.آی قرار گیرند، یک آرام بخش سبک تزریق شود.

سونوگرافی:

سونوگرافی بوسیله ی یک دستگاه به نام مبدل (ترانس‌دیوسر) انجام می‌شود که بازتاب امواج صوتی بی‌خطر و بدون درد را از اندام‌های مورد نظر دریافت کرده و برای ایجاد تصاویری از ساختار اندام ها از آنها استفاده می کند. سونوگرافی شکم می تواند عکس هایی را از کل دستگاه ادراری ارائه دهد. به کمک این تصاویر می‌توان کیست‌های بی‌ضرر را از مشکلات دیگر کلیه تشخیص داد.

سی تی اسکن:

در این روش با استفاده از ترکیب فناوری‌های اشعه ایکس و کامپیوتر  تصاویر سه بعدی ایجاد می شود. احتمال دارد سی‌تی‌اسکن شامل تزریق ماده رنگی مخصوصی به نام ماده حاجب نیز باشد. در انجام سی تی اسکن بیمار در حالی که روی یک تخت دراز کشیده از داخل یک دستگاه تونل مانند عبور می کند که در آن عکس هایی با اشعه ایکس گرفته می شود. این تصاویر می‌تواند وجود کیست و تومور را در کلیه نشان دهد.

ام.آر.آی :

دستگاه ام آر آی به کمک امواج رادیویی و مغناطیسی، تصاویری دقیق از اندام‌های داخلی و بافت‌های نرم بدن (بدون استفاده از اشعه ایکس) را ارائه می‌دهد.احتمال دارد انجام ام.آر.آی شامل تزریق ماده حاجب باشد. در بیشتر آزمایشات ام.آر.آی بیمار بایستی بر روی تخت داخل دستگاه تونل مانندی دراز بکشد. (ممکن است انتهای این تونل  باز یا بسته باشد). برخی دستگاه‌های ام.آر.آی جدیدتر طوری طراحی شده‌اند که به بیمار اجازه قرارگرفتن در یک فضای باز را می دهد.تصاویر ام.آر.آی نیز می تواند مانند سی تی اسکن وجود کیست و تومور را در کلیه نشان دهد.

جهت مطالعه قسمت دوم این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید

درمان کیست کلیه قسمت اول

جهت درمان کیست کلیه در مشهد می توانید با مطب دکتر امیرحسین بشاش تماس حاصل فرمایید.

  • تلفن : 05138449995

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *