علائم سوزش ادرار چیست ؟

سوزش ادرار به درد و سوزش مجرای ادرار در زمان ادرار کردن گفته می شود. البته ناگفته نماند در بعضی بیماری ها نیز بدون ادرار کردن سوزش مجرا وجود دارد که ناشی از التهاب شدید مجرای ادراری می باشد. علائم سوزش ادرار

یکی از شایعترین شکایات در مراجعین به اورولوژیست ها سوزش ادرار (dysuria) است.این علامت بخش نسبتا زیادی از مراجعین به مطب را شامل می شود.

علت و علائم سوزش ادرار چیست؟

گاهی به صورت حاد بروز کرده و گاهی فرد مدتها علائم را داشته و تازه به اورولوژیست مراجعه میکند. در موارد حاد بیشترین علت آن عفونت ادراری یا عفونتهای مقاربتی است. در موارد سوزش مجرای ادرار حاد گاهی خروج ادرار با خون همراه است. این خون ممکن از در ابتدای ادرار و یا تمام جریان ادرار و یا انتهای ادرار باشد. متخصص اورولوژی علاوه بر تستهای متنوع آزمایشگاهی میتواند بر اساس اینکه خون در چه قسمت ادرار کردن مشاهده شده به سمت تشخیص خاصی برود و این شرح حال دقیق به اورولوژیست در پیدا کردن علت سوزش ادرار کمک میکند.

در مواردی که تب در همراهی سوزش ادرار وجود دارد برای اورولوژیست معنی عفونت پارانشیم پروستات یا کلیه را تداعی میکند. عفونت بافت اصلی کلیه از علل تب همراه سوزش ادرار است. معمولا این بیماران ابتدا چند روزی سوزش ادرار را تجربه کرده اند و به پزشک متخصص مجرای ادرار مراجعه نکرده اند و بعد چند روز با تب و لرز شدید به پزشک مراجعه میکنند. همچنین علاوه بر تب و سوزش ادرار از درد شدید پهلو هم شکایت دارند. لرزهای این بیماران به قدری شدید است که در شرح حال خود میگویند که تخت هم بدلیل لرز بیمار به لرزه درآمده بوده و از شدت لرز خود ترسیده بودند.

علت و علائم سوزش ادرار چیست؟

اما اگر درگیری بافت پروستات با عفونت در آقایان وجود داشته باشد معمولا در شرح حالی که به اورولوژیست میدهند اظهار میکنند که سوزش ادرار و تب و لرز به همراه وجود خون در پایان ادرار بوده است و این علامتهای خاص اورورلوژیست را به سمت تشخیص عفونت پروستات میبرد.

معمولا در این دو مورد اخیر از بیماریهای همراه سوزش ادرار به دلیل حال عمومی بد و لرز و بی اشتهایی و گاهی عدم تحمل خوراکی اورولوژیست ناچار به بستری بیمار و استفاده از داروهای تزریقی میشود.در طی مدت بستری با کشت ادرار تشخیص عفونت ادراری قطعی خواهد شد و با تستهای تکمیلی و سونوگرافی محل دقیق عفونت برای اورولوژیست مسجل میشود.

عموما این عفونت های ادراری به صعودی و بالا رونده از مجرای ادرار به بافت پروستات و کلیه وارد میشوند. ناگفته نماند که سیستیت یا عفونت مثانه خیلی شایعتر از عفونت کلیه و پروستات است ولی خوشبختانه علائم بیمار خیلی کمتر است. در اکثر موارد عدم رعایت بهداشت فردی و عدم مصرف مایعات کافی و علی الخصوص در مورد خانمها ادرار نکردن بعد نزدیکی باعث عفونت ادراری است. برای همین ما اورولوژیستها همیشه به خانمهای جوان توصیه میکنیم بعد مقاربت ادرار کنند تا مجاری ادراری که احیانا به میکروبی آلوده شده با ادرار فرد شسته و پاک شوند.

علل سوزش ادرار

اما علل کمتر شایع برای سوزش ادرار حاد شامل سنگ حالب و سنگ مجرا و سنگ مثانه میباشد که اورولوژیست درمانگر بر اساس شک بالینی و سایر تست های تشخیصی درمان مناسب را تجویز خواهد کرد. در موارد سنگ حالب بیمار معمولا درد شدید پهلو هم دارد و در سوابق خود دفع سنگ کلیه را متذکر میشود. به ندرت این بیماران بدون درد پهلو و فقط با سوزش و تکرر ادرار شدید مراجعه میکنند و بیمار با احساس ادرار خیلی زیاد به دستشویی میرود ولی با تعجب میبیند بیش از چند قطره ادرار ندارد. همچنین گاهی سنگهای کلیه که سایز بزرگی داند در هنگام خروج از بدن در مجرای ادراری گیر میکنند که بیمار یا قادر به دفع ادرار میباشد که همراه سوزش ادرار است و یا اینکه بدلیل بزرگی بیش از حد سنگ کلا دچار احتباس ادرار میشود. در موارد سنگ مثانه هم بیمار معمولا یک پیرمرد با سابقه طولانی بزرگی پروستات است که در حال حاضر از سوزش مجرای ادرار و زیر شکم خصوصا در پایان ادرار شکایت دارد.

موارد سوزش مزمن ادرار بیشتر با بزرگی خوشخیم پروستات یا تنگی های قسمت میانی مجرای ادرار همراهند. موارد بزرگی خوشخیم پروستات بیشتر در آقایان مسن ایجاد میشود و فرد از قطره قطره ادرار کردن و کاهش جریان ادراری شکایت دارد. معمولا این بیماران از قبل هم توسط اورولوژیست تشخیص بزرگی پروستات داده شده اند. موارد تنگی مجرای ادرار هم بیشتر در جوانان دیده میشود و فرد از کاهش قدرت ادراری خود شکایت دارد و جریان ادرار بیمار ضعیف شده است و مثانه کاملا به کندی تخلیه میشود. هر چند اورولوژیست در این موارد به التهابهای مزمن مثانه که بسیار هم مقاوم به درمان هستند می اندیشد.
به طور خلاصه اینکه اورولوژیست معمولا با استفاده از آزمایش ادرار و سونوگرافی به تشخیص قطعی رسیده و به سرعت درمان را آغاز میکند.

جهت تشخیص و درمان سوزش ادرار می توانید با مطب دکتر امیرحسین بشاش تماس بگیرید و نوبت خود را ثبت نمایید