یکی از بخش های مهم مجاری ادرار مثانه (عضوی توخالی و کیسه ای مانند در پایین شکم و داخل لگن) است که وظیفه آن دفع مواد زائد حاصل از تصفیه کلیه ها است. مثانه حداکثر می تواند یک لیتر ادرار را در خود نگه دارد. تومور مثانه، افتادگی و عصبی بودن مثانه ، عفونت و سرطان، از جمله بیماری های مثانه به شمار می آید. در اینجا به بررسی نحوه برداشت تومور مثانه در مشهد از طریق مجرا و با لیزر TURBT توسط آقای دکتر امیرحسین بشاش (جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری و تناسلی در مشهد ) خواهیم پرداخت.

ابتدا علائم و نشانه‌های تومور و سرطان مثانه را با هم مرور می کنیم

  • خون در ادرار یا هماچوری: یا به طور واضح در ادرارتان خون مشاهده می کنید و یا شما متوجه آن نمی شوید و در آزمایش میکروسکوپی ادرار، خون در ادرار دیده می شود.
  • تکرر و سوزش ادرار
  • کاهش وزن
  • کم خونی به دلیل دفع خون از طریق ادرار
  • کمر درد و لگن درد
  • احساس درد در هنگام دفع ادرار و در صورت خارج شدن تومور از مثانه و وجود آن در لگن احساس درد در پشت و اطراف مثانه
  • عفونت های ادراری
  • ورم اندام تحتانی

در صورت مشاهده این علائم به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات و بررسی های لازم درمان های مناسب با شرایط و وضعیت شما برایتان شروع گردد. یکی از این درمان ها برداشتن تومور است که به روش های مختلف صورت می گیرد . یکی از این روشها برداشتن آن از طریق مجرا و با لیزر است که درباره آن بیشتر خواهیم گفت (راههای پیشگیری از ایجاد تومور و سرطان مثانه و عواملی که باعث عود آن می شود را حتما مطالعه کنید).

علائم و نشانه‌های تومور و سرطان مثانه

نحوه برداشت تومور مثانه در مشهد از طریق مجرای ادراری

برای درمان تومورهایی که محدود به سطح داخلی مثانه هستند و به بیرون از مثانه گشترش پیدا نکرده اند از روش برداشتن تومورهای مثانه از راه مجرای ادراری (TURBT) استفاده می شود از طریق TURBT می توان نمونه برداری از تومور هم علاوه بر برداشتن تومور و درمان آن انجام داد که به آن روش نمونه برداری تومور مثانه از طریق مجرای ادراری می گویند. این روش معمولا با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.
در طی انجام این روش جراح یک سیم لوپ مانند را از طریق سیستوسکوپ به داخل مثانه می فرستند و تومورهای سرطانی مثانه را که هنوز محدود به لایه‌های داخلی مثانه است و عضلات را درگیر خود نکرده است از طریق جریان برق موجود در سیم تمام سلول‌های سرطانی و تومور را سوزانده و از بین می برد در این روش جراح می تواند از لیزر هم برای تخریب سلول‌ها و تومورهای سرطانی استفاده کند.

  • TURBT ممکن است باعث دردناک شدن یا خونی شدن ادرار در چند روز اول بعد از عمل بشود که به مرور و با گذشت زمان این قضیه کاملا بهبود پیدا می کند.
  • از آنجا که این عمل از طریق مجرای خروج ادرار یعنی میزراه انجام می شود هیچ گونه برش و بخیه ای بر روی شکم ایجاد نمی شود که یکی از مزیت های این روش محسوب می شود .

شما می توانید با تماس با مطب دکتر امیرحسین بشاش نوبت خود را جهت برداشت تومور مثانه ثبت نمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *