جراحی و درمان تنگی مجرای ادرار

مجرای ادرار لوله ای است عریض و پهن که به مثانه متصل و ادرار را به خارج از بدن انسان هدایت می کند. هنگامی که بر اثر عواملی چه خارجی و چه ژنتیکی مجرا تنگ شود و ادرار کند و یا سخت شود اصطلاحا بیمار دچار تنگی مجرای ادرار است و باید تحت درمان قرار بگیرد. جراحی و درمان تنگی مجرای ادرار

جراحی و درمان تنگی مجرای ادرار

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان

با توجه به اینکه طول مجرای ادرار در زنان کوتاه و چیزی حدود ۴ سانتی متر است، و توسط عضوهای اطراف لگن محافظت می شود این بیماری در زنان نادر است.

متاسفانه این مشکل در زنان بیشتر توسط پزشکان به وجود می آید: مانند سوند گذاری نادرست و یا طولانی مدت و یا جراحی های اندوسکوپیک که بر روی مجرای ادرار انجام می شود.

عوامل دیگری نیز باعث بروز تنگی مجرای ادراری می شود مانند:

• جراحی های لگن
  • پرتو درمانی لگن
  • التهاب مجرای ادراری
  • پولیپ مجرای ادراری
  • سل دستگاه ادرار
  • تومورهای خوش خیم یا بدخیم مجرای ادرار
  • عفونت های حاد یا مزمن
  • و….

روش های درمان مجرای ادرار

اقدام های اولیه جهت درمان تنگی مجرای ادراری استفاده از روش های غیر جراحی مانند: استفاده از وسایل دیلاتاتوزتنگی است که بستگی به تعداد ابتلا به تنگی مجرای دارد.

روش دوم سوند گذاری است که بار اول پزشک معالج این کار را برای چند روز انجام می دهد، دفعات بعد خود بیمار این کار را به مدت ۶ ماه و هرماه دو روز انجام می دهد، این روش برای درمان بیماران تنگی مچرای شدید اغلب استفاده می شود.

و روش آخر عمل جراحی مجرای ادرار است، در این روش در اقدام اولیه قسمت تنگی مجرا را مشخص می کنند، سپس قسمت تنگی را با عمل جراحی بر میدارند و قسمت های سالم را به یکدیگر بخیه می زنند و یک سوند به مدت ۷ الی ۱۰ روز در مجرا قرار می دهند تا مجرا بهم جوش بخورد.

در روش های جدیدتری پزشکان به وسیله مخاط دهان تنگی مجرای ادرار را درمان می کنند.

روش های درمان مجرای ادرار

عوارض تنگی مجرای ادرار

تنگی مجرای ادراری باعث ایجاد مشکلاتی در دفع مواد زائد در بدن‌ می شود و عوارضی همچون:

• ادرار در مثانه باقی بماند
  • باعث رسوب سنگ مثانه می شود
  • باعث ایجاد عفونت
  • برگشت ادرار و نارسایی کلیه
  • ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاز مثانه را ممکن است به همراه داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی تنگی مجرای ادرار

• ضمن پیاده روی هر روزه از انجام کارهای سنگین خودداری نمایید، تا از فشار بر روی ناحیه عمل شده جلوگیری شود.
  • مصرف زیاد مایعات
  • بهداشت روزانه ناحیه عمل شده حتما باید رعایت شود، حتما از سوندهای تمیز استفاده کنید و مطمئن شوید هیچ گونه ترشحی به آن چسبیده نباشد.
  • حتما از آنتی بیوتیک ها و دارهای تجویز شده به موقع استفاده شود.

می توانید جهت درمان تنگی مجرای ادرار در مشهد بصورت حضوری به آدرس مطب مراجعه نمایید.

• آدرس مطب :مشهد خیابان احمداباد پرستار ۳ ساختمان ماهان

تلفن :