۱۴ علائم بیماری کلیوی قسمت دوم

جهت مطالعه قسمت اول این مقاله کلیک کنید

۱۴ علائم بیماری کلیوی قسمت دوم

۷- فشارخون بالا:

بیماری های کلیه یکی از شایع ترین و رایج ترین علت های فشارخون بالا است. کلیه ها درواقع تنظیم کننده میزان و مقدار نمک باقی مانده در دستگاه گردش خون بدن هستند و چنانچه به درستی قادر به انجام این کار نباشند و نمک اضافی در خون باقی بماند، می تواند سبب افزایش فشارخون گردد. به علاوه، اگر کلیه آسیب ببیند می تواند باعث تحریک تولید هورمون هایی شود که فشارخون را بالا می برند.

۸- نقرس:

اوریک اسید اضافی موجب تورم مفاصل، به ویژه در شست پا شده که بسیار دردناک است. به عبارتی ۹۰ درصد مواقع، یک فرد به علت عدم توانایی کلیه ها در دفع اوریک اسید از جریان خون، دچار نقرس می گردد.

۹- عفونت های مکرر دستگاه ادراری:

سنگ های کلیوی ممکن است عامل ایجاد عفونت های تکرارشونده دستگاه ادراری باشند که این عفونت ها خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش داده و در صورت عدم درمان می تواند به کلیه ها صدمه بزند.

۱۰- تنگی نفس:

زمانی که کلیه ها توانایی دفع مایعات اضافی از بدن را از دست می دهند،امکان دارد این مایعات در قفسه سینه انباشته شده و ایجاد درد و فشار در این ناحیه کنند. هرازگاهی نارسایی کلیه با آسم یا نارسایی قلبی اشتباه گرفته می شود، که این هم در نتیجه ی تجمع مایعات در ریه هاست.

۱۱- درد عضلانی و تپش قلب:

یکی از وظایف کلیه ها نگه داشتن و حفظ تعادل مواد معدنی در خون است. این مواد همچون پتاسیم، کلسیم و سدیم که به عنوان الکترولیت شناخته می شوند در کارکرد عضلات نقش مهم و اساسی دارند. از جمله وظایف اصلی پتاسیم کنترل و نظارت بر چگونگی واکنش و انقباض عضلات است و چنانچه سطح پتاسیم به دلیل عملکرد نادرست کلیه خیلی زیاد شود می تواند منجر به درد عضلانی و تپش قلب گردد.

۱۲- بوی بد دهان:

در اینجا منظور بوی بد دهان به دلیل عدم رعایت بهداشت، مسواک و … نیست، بلکه وجود طعم فلزی و آمونیاک مانند در دهان است که اغلب زمانی رخ می دهد که کلیه ها مواد دفعی و سموم را به خوبی از خون خارج نمی کنند .همچنین امکان دارد این سموم مغز را به روشی تحت تأثیر قرار دهد که سبب تهوع یا استفراغ شود. در چنین وضعیتی تهوع صبحگاهی نیز مشاهده می گردد که در طول روز بهتر می شود.

۱۳- خارش و خشکی پوست:

خارش و خشکی پوست نیز همانند خیلی از علائم دیگر بیماری کلیه احتمالاً حاکی از تجمع سموم در بدن باشد. در حقیقت انباشته شدن مواد زائد می تواند سبب ایجاد خارش شدید بالاخص در پاها گردد.
خارش واکنشی است که زمانی به وجود می آید که اوره(ماده حاصله از تجزیه پروتئی) در بدنتان انباشته و متراکم می شود، به علاوه خارش می تواند در اثر عدم تعادل مواد معدنی در خون نیز به وجود بیاید. مقادیر زیاد فسفر، که به طور طبیعی بوسیله کلیه های سالم دفع می شود، احتمال دارد در بافت های نرم تجمع و منجر به خارش گردد.

۱۴-مشکلات خواب:

جمع شدن سموم در مغز می تواند سبب سخت خوابیدن و یا اختلالات خواب مثل آپنه، حتی در بیماران بدون اضافه وزن شود و کم خونی ناشی از بیماری کلیه نیز می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به سندرم پای بی قرار گردد.

جهت درمان سنگ کلیه در مشهد با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید و نوبت خود را ثبت کنید

سوال خود را مطرح کنید :