۱۴ علائم بیماری کلیوی قسمت اول

۱۴ علائمی که به شما می گویند کلیه هایتان دچار مشکل یا بیماری شده اند

یکی از بیماری های خاموش، بیماری کلیوی است و چنانچه درمان نگردد ممکن است به ناتوانی طولانی مدت یا حتی مرگ منجر شود.
کلیه ها از مهم ترین اعضای بدن بوده و وظایف و کارکرد مهمی را بر عهده دارند. شاید تصور کنید که علائم و نشانه های مشکلات کلیوی واضح و معلوم است؛ اما باید گفت که درواقع این طور نیست. معمولا علائم، نامحسوس بوده و این موجب خطرناک شدن آن هاست، چون احتمال دارد فرد در مرحله پیشرفت زیاد بیماری متوجه علائم شده و تازه اقدام به درمان کند.
در حقیقت بیماری کلیوی یکی از بیماری های خاموش محسوب می شود و در صورت عدم درمان می تواند سبب بروز ناتوانی طولانی مدت یا حتی مرگ بیمار گردد.

کلیه ها در بدن چه وظایفی دارند؟

دو کلیه ی لوبیا شکل قسمتی از دستگاه ادراری می باشند که در زیر دنده ها و دو طرف ستون فقرات بدن قرار دارند. از وظایف متعدد کلیه ها در بدن می توان به برخی موارد زیر اشاره کرد:

تصفیه و پاکسازی خون:

کلیه ها هر روز تقریباً 200 لیتر خون را تصفیه کرده و سموم، اسید، مواد شیمیایی و مایعات اضافی را دفع می نمایند.

تنظیم فشارخون:

کلیه ها با تنظیم سطوح مایعات و الکترولیت ها در بدن و تولید برخی هورمون ها به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

حفظ سلامت استخوان ها:

کلیه ها با ایجاد شکل فعال ویتامین D و نیز متعادل نمودن کلسیم و فسفر موجود در بدن موجب تقویت استخوان ها می شوند.

تنظیم تولید گلبول های قرمز:

کلیه ها با تولید هورمون هایی، سبب تحریک استخوان ها جهت تولید گلبول های قرمز می گردند. گلبول های قرمز اکسیژن را به سراسر بدن می رسانند.

تنظیم تولید گلبول های قرمز

علائم مشکلات کلیوی

۱۴ علائم زیر می توانند نشان دهنده مشکلات کلیوی باشند:

۱- تورم:

احتمال دارد که تورم خصوصاً در ساق و مچ پاها، دست، اطراف چشم و صورت علامتی از وجود یک بیماری شدید کلیوی باشد. در حقیقت اِدم یا همان احتباس مایعات می تواند به علت عدم توانایی کلیه ها در دفع مایعات اضافی یا نمک و یا به دلیل نشت پروتئین از کلیه ها خ دهد.

۲-درد ناگهانی:

ممکن است کمردرد یا پهلودردی که به قسمت جلوی بدن کشیده می شود نشان دهنده ابتلای فرد به عفونت ادراری باشد که این عفونت به سمت کلیه ها مهاجرت کرده و آن ها را نیز آلوده میکند. همچنین درد بسیار شدید می تواند یکی از علائم سنگ کلیه باشد.

۳-تغییرات ظاهری ادرار:

ادرار احتمال دارد قهوه ای یا قرمز به نظر برسد که این نشان دهنده وجود خون در آن است. هنگامی که کلیه ها به هر دلیلی مثل بیماری کلیوی، سنگ کلیه، سرطان، کیست یا التهاب کلیه و …آسیب ببینند، سبب ضعیف شدن آن ها و نشت خون در ادرار می شود. همچنین ادرار کف آلود می تواند علامت نشت پروتئین در کلیه باشد.

۴- خستگی و احساس ضعف:

خسته اید و علت را نمی دانید؟! مقصر این امر ممکن است کمبود آهن باشد. در حقیقت یکی از وظایف کلیه ها تولید گلبول های قرمز خون است و وجود بیماری پیشرفته کلیه می تواند مانع از تولید اریتروپویتین و هورمون تنظیم کننده تولید گلبول های قرمز توسط کلیه ها شده و همین امر منجر به کم خونی گردد و از آنجا که گلبول های قرمز خون اکسیژن را به بخش های مختلف بدن انتقال می دهند، لذا در صورت کمبود آن، اکسیژن به اندام ها و ماهیچه های اصلی نمی رسد و ایجاد خستگی می کند. یکی دیگر از دلایل احتمالی احساس خستگی جمع شدن مایعات اضافی، سموم و ناخالصی های موجود در خون است که آن هم در اثر وجود مشکل در کار کلیه ها می باشد.

۵-پیچ خوردگی یا گرفتگی ناگهانی عضله:

گرفتگی ناگهانی عضلات می تواند نتیجه ی تجمع سموم در گردش خون بدن باشد که این مشکل احتمالاً علامت وجود یک بیماری پیشرفته کلیوی است.

۶- گیجی و سردرگمی:

یکی دیگر از علائمی که می تواند دلایل مرتبطی با بیماری کلیوی داشته باشد،گیجی و سردرگمی است.مثلاً، مقادیر کم آهن احتمال دارد باعث مشکلات شناختی یا سرگیجه گردد، چراکه تعداد کمتری گلبول قرمز وجود دارد که اکسیژن را به مغز برساند .احتمالاً سردرگمی هم در اثر سطوح بالای سموم در مغز عارض شود. همچنین سطوح بالای پروتئین می تواند بر کارکرد مغز تأثیر بگذارد.

جهت مطالعه قسمت دوم این مقاله کلیک کنید

جهت درمان سنگ کلیه در مشهد با شماره مطب دکتر امیرحسین بشاش جراح کلیه و مجاری ادراری در مشهد تماس بگیرید و نوبت خود را رزرو نمایید