مختصر شناختی از پروستات: پروستات یکی از اعضای اندام تناسلی مردان محسوب می‌شود و در موقعیت مسیر خروجی مثانه قرار گرفته است! مجرای ادراری در آقایان از وسط پستات می گذرد که به آن مجرای پروستاتیک می‌گویند. در توضیح مجرای پروستاتیک باید گفت که فقط ادرار از مجرای پروستاتیک عبور نمی‌کند بلکه منی هم هنگام خروج و انزال از مجرای پروستاتیک عبور می‌نماید. پروستات خود نیز دارای ترشحاتی است که هنگام انزال با منی خارج شده که این ترشحات نقش مهمی در تغذیه و بهبود کیفیت اسپرم ایفا می‌کنند!

بزرگ شدن پروستات چیست؟

بزرگ شدن پروستات را می‌توان یک فرایند سالخوردگی به شما آورد و به عبارتی زمانی که سن افراد بالاتر می‌رود به تدریج نیز پروستات بزرگ شده و این بزرگتر شدن می تواند تاثیراتی بر روی مجاری ادراری داشته باشد از جمله: باریک شدن مجرای ادراری که فرد را دچار علائم ادراری می کند!
میزان بزرگ شدن پروستات و به دنبال آن علائم اداری می‌تواند به فاکتورهای همچون :
سن ، ژنتیک ، جهت رشد پروستات به سمت داخل یا خارج و میزان انقباض عضلات پروستاتیک وابسته باشد!
با توجه به وجود این فاکتورهای متغیر، اندازه پروستات ملاک مناسبی برای شروع یا عدم شروع درمان نیست و در این باره حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

چه زمانی جراحی پروستات انجام می شود ؟

از آنجا که جراحی ها از جمله روش‌های تهاجمی درمان محسوب می‌شوند ابتدا از روش‌های درمانی غیرتهاجمی مانند دارو درمانی استفاده می‌شود و اگر این نوع درمان پاسخگو نبوده و علیرغم مصرف دارو هنوز فرد با مشکلات آزاردهنده ناشی از بزرگ شدن پروستات مواجهه باشد درمان جراحی پیشنهاد می شود!
عوارض ناشی از بزرگی خوش خیم و پروستات می تواند شامل:
احتباس ادراری، سنگ مثانه، خون ادراری ، عفونت های ادراری مکرر ، کم کاری کلیه، تکرر ادرار، باریک و ضعیف شدن یا قطع و وصل جریان ادرار، شب ادراری ، فوریت در ادرار ، تاخیر در شروع ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار و….شود.
این مشکلات می‌تواند کیفیت لایف استایل افراد را به صورت قابل توجهی پایین بیاورد و به همین دلیل جراحی پروستات می تواند پیشنهاد مناسبی برای این افراد باشد. اقدام به جراحی در زمان درست می تواند با کمترین عوارض، مردان را از مشکلات به وجود آمده رهایی بخشد!

دلیل سوزش ادراری بعد از جراحی پروستات چیست؟

یکی از گله مندی ها و شکایات رایج بیماران بعد از جراحی پروستات سوزش ادرار است ولی این سوزش اغلب به صورت گذرا بوده و به تدریج کاهش می‌یابد و در نهایت پس از چند ماه از بین می‌رود! این سوزش می تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از :

  1. زخم در بستر پروستات (شایع‌ترین علت ): حین عمل پروستات در ناحیه پروستات زخم ایجاد می‌شود . بدیهی است که عبور مداوم ادرار از روی زخم سبب سوزش در آن ناحیه شده ولی به تدریج با التیام زخم و بهبود محل جراحی سوزش از بین میرود.
  2. استفاده از سوند ادراری بلافاصله پس از عمل: استفاده از سوند ادراری می تواند یکی از دلایل سوزش پس از ادرار باشد که با خروج سوند به تدریج از بین می رود .
  3. عفونت های ادراری : در برخی موارد بعد از عمل جراحی عفونت ادراری به وجود می آید که می تواند سبب سوزش ادراری شود و با آنتی بیوتیک مناسب می توان عفونت را درمان کرد!
  4. تنگی مجرای ادراری: یکی از عوارض جراحی پروستات ،تنگی مجرای اداری است که می تواند باعث سوزش ادرار، تکرر ادرار و باریک شدن جریان ادرار شود! در هنگام بروز این مشکل اگر روش های طبی پاسخگو نباشند نیازمند ارزیابی مجدد مجاری اداری از طریق سیستوسکوپی هستیم!

توصیه هایی برای رفع سوزش ادراری

  • ✔️ پرهیز از خوردن ادویه جات و غذاهای پر ادویه، فلفل و غذاهای تند و محرک.
  • ✔️نوشیدن اب فراوان و حتی المقدور اجتناب از خوردن چای پر رنگ و قهوه و نوشابه های کولا
  • ✔️ خوردن غذاهایی که منجر به یبوست نشود مانند غذاهای پرفیبری همچون سبزیجات، سالاد با روغن زیتون، خوردن برگه آلوی خیس خورده و بعضی دارو های ملین مثل شربت شیرمنیزی یا شربت لاکتولوز که از بروز یبوست جلوگیری می کند.
  • ✔️ استفاده از قرص فنازوپیریدین هر ۸ یا ۱۲ ساعت یک عدد هم می تواند سوزش ادرار را کاهش می دهد. این قرص رنگ ادرار را نارنجی می کند که نباید موجب نگرانی بشود.
  • ✔️ استفاده از آنتی بیوتیک در مواردی که شک به عفونت وجود دارد یا کشت ادرار مثبت شده است.

سخن آخر :

سوزش ادراری بعد از جراحی پروستات امری عادی و قابل پیش بینی است و طی یک تا سه ماه بعد از جراحی به تدریج بهبود می یابد ولی در صورت بهبود نیافتن این سوزش پس از ۳ ماه حتماً با پزشک معالج تان مشورت کنید!

حتماً مقاله جراحی پروستات با لیزر در مشهد را مطالعه کنید

جراحی پروستات با لیزر در مشهد می بایست توسط دکتر متخصص صورت گیرد ، آقای دکتر امیرحسین بشاش متخصص کلیه و مجرای ادراری در مشهد می باشد که می بایست جهت اخذ نوبت با شماره مطب تماس حاصل فرمایید

  • تلفن : 38426794-051

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *