کیست اپیدیدیم یا کیست بیضه یک تجمع غیرعادی (کیست) که داخل اپیدیدیم – لوله پیچ در پیچ کوچکی که در قسمت بالای بیضه قرار گرفته و مسئول انتقال اسپرم هست – تشکیل می شود. کیست اپیدیدیم درون کیسه بیضه یک کیست غیر سرطانی و بیشتر فاقد درد است که از یک مایع شیری رنگ براق که می‌تواند دارای اسپرم باشد، پر شده است. کیست اپیدیدیم داخل کیسه بیضه که بعضا با نام کیست اسپرماتیک هم می شناسند، بیماری بسیار رایجی محسوب میشود که اثر منفی بر باروری ندارد و اصولا مستلزم درمان نیست. اما اگر به حدی رشد کند که موجب اذیت شدن فرد شود، احتمالا پزشک عمل جراحی را جهت معالجه آن پیشنهاد میکند.

باید عرض کنم که کیست اپیدیدیم معمولا نشانه های واضحی ندارد، امکانش هست که خودتان به طور اتفاقی هنگام لمس بیضه متوجه این‌موضوع شوید و یا پزشک در طول مدت معاینه فیزیکی بر روی بیضه‌ها از وجود آن آگاه شود. توصیه می شود هر زمان که نشانه های هر مدل توده داخل کیسه بیضه‌ را احساس کردید، بایستی به پزشک مراجعه کنید تا به طور حتمی معلوم شود که این نشانه ها دلیلش بیماری‌های جدی دیگری مثل سرطان بیضه نیست. همینطوراگر درد و التهابی در کیسه بیضه حس می کنید، حتما با متخصص اورولوژی تماس حاصل فرمایید. درد بیضه‌ می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که بعضی از آنها احتیاج به معالجه سریع دارد.

 کیست اپیدیدیم چیست؟

این کیست اصولا بدون علائم  مخصوصی است و سایز آن هم احتمال دارد تغییری نکند. ولی درصورتیکه به میزان کافی رشد کند امکان دارد شخص بیمار نشانه های زیر را احساس کند:

  • احساس درد و آزردگی در بیضه درگیر بیماری
  • حس سنگینی در کیسه بیضه در سمتی که کیست اپیدیدیم در کیسه بیضه به ایجاد شده است.
  • وجود یک انبوه یا جسم جمع شده در پشت و بالای بیضه

 کیست اپیدیدیم چیست؟

 دلایل

ایجاد کیست اپیدیدم هنوز دلیل مشخصی ندارد ، اما احتمالا این بیماری به دلیل گرفتگی یکی از لوله‌های فرستنده اسپرم رخ دهد. صدمه فیزیکی و ورم بیضه‌ها هم می‌تواند در گرفتگی راه اسپرم و به وجود آمدن این کیست در کیسه بیضه موثر باشد.

موارد خطرناک

به صورت کلی علاوه  بر پیری و بالارفتن سن، موارد خطرناک زیادی جهت ایجاد اپیدیدیم اعلام نشده است. اسپرماتوسل‌ها اغلب در مردان بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی مشاهده می‌شود.

آمادگی برای معاینه کیست اپیدیدیم بواسطه پزشک

از جاییکه که معاینه کیست اپیدیدیم درمدت زمان کمی انجام می‌شود ، صلاح است با آمادگی قبلی به پزشک مراجعه کنید. بعضی از مسائل مهمی که به آمادگی هرچه بیشتر شما جهت مراجعه به پزشک و آگاهی از مسائلی که باید از پزشک بخواهید کمک می‌کند، عبارت است از:

  • هر نوع نشانه ای که در خود احساس کرده‌اید را بنویسید، مثل نشانه هایی که امکان دارد از دید خودتان رابطه ای  با دلیل مراجعه شما به پزشک نداشته باشد.
  • مشخصات فردی مهم خود را یادداشت کنید، مشخصاتی نظیر صدماتی که ممکن است به بیضه‌های شما وارد شده باشد.
  • سوالاتی که می خواهید از پزشک بپرسید را یادداشت کنید.

7 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *